Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Candonga: aardbeienras en merknaam

Belgische zachtfruitconsumptie blijft achter

Labels en merknamen worden in het zachtfruitsegment op verschillende manieren gebruikt. BelOrta zoekt in samenwerking met de klant naar een geschikt label. Driscoll's gebruikt de bedrijfsnaam en focust op kwaliteit en het Italiaanse Planitalia Club Candonga zet aardbeien op de markt onder de rasnaam. Tijdens het Global Berry Congress vorige week werden de verschillende initiatieven besproken.


Marieke Appel van Driscoll's:"Het is niet de vraag of consumenten meer zachtfruit willen, maar of de industrie er klaar voor is."

Marieke Appel van Driscoll's nam haar kartonnen vriendin en consument Kate mee. Kate is de personificatie van de doelgroep waar het bedrijf zich op richt. "Een sterk consumentenmerk kan hoge kwaliteit producten het hele jaar door leveren en is in staat om emotie toe te voegen," betoogt Marieke. "Door te concentreren op de behoeften van de consument kunnen we lekkere, mooie en verse rassen ontwikkelen waar shoppers voor willen betalen. Het is niet de vraag of consumenten meer zachtfruit willen, maar of de industrie er klaar voor is."

Impulsaankoop
Zachtfruit is vooral een impulsaankoop en de consument is bereid om voor kwaliteit te betalen. Uit een onderzoek van Driscoll's blijkt dat 84% van de ondervraagden kwaliteit verkiest boven prijs. In meerdere landen in Europa stijgt de consumptie van zachtfruit en neemt het aandeel van verschillende bessen toe. Waar aardbeien traditioneel het mees geconsumeerd worden, is een verschuiving te zien naar meer blauwe bessen en frambozen.


Jo Lambrecht (BelOrta) vertelt over de Belgische zachtfruitmarkt.

Belgische consumptie loopt achter
België loopt voorlopig nog wat achter op deze ontwikkeling. Jo Lambrecht van BelOrta geeft een inkijkje in de consumptie in België. Gemiddeld eet een Belg 1,91 kilo aardbeien per jaar. Daarvan wordt 70% in de supermarkt gekocht. Daarmee staan de aardbeien met stip op nummer 1. Frambozen, die de tweede plek innemen, worden veel minder geconsumeerd. Gemiddeld eet een Belg 0,07 kilo frambozen per jaar en ongeveer 21% van de huishoudens koopt het fruit. Van alle andere zachtfruitsoorten bij elkaar komt de consumptie uit op 0,13 kilo per Belg per jaar. Binnen deze categorie zijn blauwe bessen de grootste met 0,077 kilo per hoofd van de bevolking. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat de discounters een niet onbelangrijk marktaandeel hebben, maar verschillende soorten zachtfruit niet in het assortiment hebben. "België heeft, wat bessenconsumptie betreft, in de innovatiecyclus net de fase van early adopters achter zich gelaten," concludeert Jo.

Maar de markt is in beweging. Door toegenomen interesse bij de consument hebben de diverse retailers zich de laatste jaren toegelegd op het aanbieden van een mooi, breed en verzorgd assortiment bessen. "In samenwerking met onze afnemers zetten we onze bessen onder verschillende labels op de markt, onder eigen merk, onder private label maar soms ook onder co-branding, dit zowel in de categorie basic, standard als premium. De positionering, de rassenkeuze, het assortiment en de verpakkingen, alles gebeurt steeds in nauw overleg met de betrokken retailer. Onze producenten volgen strenge lastenboeken en produceren volgens de hoogste normen. Het is dus logisch dat ook het vervolgtraject in de markt heel nauw wordt opgevolgd."


Carmela Suriano vertelt over het merk en ras Candonga.

Ras als label

Carmela Suriano vertelt over de aanpak van het Italiaanse Planitalia Club Candonga. In het zuiden van Italië wordt door 15 leden op 250 hectare aardbeien van het ras Candonga geteeld. In totaal wordt er rond de 11000 ton per jaar geoogst. Dit jaar wordt een oogst van 31000 ton geraamd. De aardbeien worden onder de rasnaam op de markt gebracht. Het label Candonga wordt op verschillende manieren gepromoot, bijvoorbeeld door instore promoties, cadeauverpakkingen en door ontmoetingen met chef-koks en handelaren. De aardbeien brachten in de tweede week van maart 11 tot 20% meer op dan de premiumaardbeien van andere rassen.



Tijdens de aansluitende discussie stond onder andere de vraag centraal of supermarkten wel willen meewerken aan een ras als label? En hoe zit dat eigenlijk met telers? Zijn die bereid om te schakelen? De belangrijkste conclusie is dat naar supermarkten en uiteindelijk de consument een label de 'brand promise' waar maakt. Of het label dan voor een ras staat of niet is minder van belang. Promotie op ras in supermarkten veroorzaakte in het Verenigd Koninkrijk een verschuiving: supermarkten wilden alleen nog die rassen inkopen, waarna de telers omschakelden.

Eerder verschenen artikelen over het Global Berry Congress:
30-3: "Voedingsmiddelenindustrie bedreiging voor AGF-sector"
27-3: Volume Chileense blauwe bessen +20%
26-3: Blauwe bessen tussen zuivel en schoonheidsmiddelen
25-3: Zachtfruitomzet bij retailers VS groter dan bananen of appelen