Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark Vernooij, Urfruit:

"Goed afzetjaar voor peren, 'value pack-lijnen' puntje van aandacht"

Tholen - Met de laatste fase van het perenseizoen in zicht, worden de laatste programma's afgerond. "Het voorgaande jaar was een rollercoaster, met extreme pieken waarop de meeste handelaren zich dit jaar beter hebben voorbereid voor eventuele onverwachte wendingen. Naar alle waarschijnlijkheid gaan we dit jaar naar het einde een meer gebalanceerde markt zien, met mooie prijzen, maar minder extreme fluctuaties. Een belangrijke kanttekening is wel dat er niet te veel 'vrije' voorraad in de markt zit, mocht dit wel het geval zijn, dan kan dit een verstorende werking hebben", aldus Mark Vernooij van Urfruit. "Waar er vorig jaar maar voor een klein gedeelte van de telers een piek in prijsvorming was weggelegd, zien we dit jaar gelukkig dat er veel meer over de breedte van de teelt een mooie opbrengst gerealiseerd is. Deze opbrengsten waren hard nodig voor een duurzame voortzetting van veel bedrijven in de sector. Terugkijkend zien we dit jaar een mooie afzet met goede prijzen, eigenlijk naar vrijwel alle gangbare bestemmingen."

"Het enige puntje van aandacht zijn de 'value pack' lijnen. Dit zijn lijnen waar bijvoorbeeld 55-60, 50-55 of 45-50 in kleinere verpakkingen zoals bakjes of zakjes heen gaan en waar prijs een hogere mate van doorslaggevendheid geniet. Hier zien we dat we daar wat terrein hebben verloren op andere artikelen. Een voorbeeld uit de praktijk: bij een retailer liggen de zakken peren bijvoorbeeld voor €2,34 per kg (teruggerekend naar kiloprijs), waar er naast appels liggen, in dit geval Royal Gala, voor €1,46. De consument maakt daar duidelijk een keuze voor het goedkopere product, daar waar we dit bij de eenlaags of wel grote peren (65-70 en 70-75) een stuk minder zien."

"Een ander aspect dat de markt dit jaar kenmerkt, is de variatie in kwaliteit. Waar vorig jaar een gemiddeld uitvalpercentage van 4-5% werd genoteerd, zien we dit jaar een stijging naar gemiddeld 8-9%. De algemene kwaliteit was dit jaar minder, schades van vlooien en schurft hebben diverse gewassen aangetast. Daarnaast zien we een duidelijke toename in het rot bij het openen van de cellen. In samenwerking met diverse partijen zijn we nu aan het onderzoeken wat hier de oorzaak van is geweest. Voortdurend monitoren we de cellen en komen nu in de steeds beter bewaarde cellen, wij kunnen met een gerust hart door met de huidige oogst tot aan de transitie naar de nieuwe oogst", vervolgt Mark.

"Wat betreft het nieuwe seizoen kunnen we ons voorbereiden op een vroege start. Naar verwachting zal het nieuwe oogstseizoen ongeveer twee weken eerder beginnen dan vorig jaar. De zetting van het fruit is goed geweest, waarbij we anderhalf tot twee dagen fantastisch mooi weer hebben gehad op het juiste moment. Spijtig genoeg heeft Moeder Natuur ook wat minder positieve effecten gehad dit voorjaar, naast de extreme hoeveelheid regenval, is er namelijk ook uitzonderlijk veel hagel gevallen over vrijwel heel Nederland en België. De mate van de hagelval varieert flink per gebied, maar er zijn dit jaar maar weinig streken waar helemaal niets is gevallen. Deze 'vroege hagel' hoeft niet te betekenen dat alle oogsten vernietigd zijn, de fase van celdeling vindt nog plaats en zal bijdragen om veel van de schade te doen 'vergroeien'. Naast de vruchtschade is er ook veel bladschade geweest. In de komende periode zullen er dus meer rondes gereden worden met bladvoeding om het gewas zo veel mogelijk te ondersteunen", aldus Mark.

Voor meer informatie:
Mark Vernooij
Urfruit
Marketing 45
6921 RE Duiven
+31 (0)575 472 473
m.vernooij@urfruit.nl
www.urfruit.nl