Hortamar

Europeanen willen meloen met hoge brixwaarde

"De aanvoer en kwaliteit van de Spaanse (water)meloenen zijn goed dit seizoen, maar de prijzen zijn middelmatig. In de afgelopen jaren was uitbreiding van de teelt de trend, maar de consumptie is momenteel beperkt voor de tijd van het jaar", stelt José Miguel López, directeur van Hortamar.

"Alles wat in het pakstation aankomt, wordt afgezet. De vraag is stabiel, zij het wat traag. Dit seizoen heeft onze watermeloenoogst een omvang van zo'n 6 tot 7 mln kilo. De oogst van andere soorten meloenen bedraagt 2 mln kilo. Het staat echter vast dat de markten verzadigd zijn. Sommige bedrijven in Spanje hebben te maken met problemen in de afzet", geeft López aan.

Volgens López is de concurrentie vanuit Senegal en Zuid-Amerika van invloed geweest. "Er was sprake van een overlap in de teelt. De importwatermeloenen zijn normaal gesproken maar tot de eerste week van april aanwezig, maar dit jaar waren er begin mei nog steeds importvoorraden op de markt".

"Het is belangrijk om in te zetten op een goede rassenkeuze. Onze Bouquet watermeloen van Anecoop is een goede keuze geweest. De klant is veeleisend en de witte (pitloze) watermeloenen worden gewaardeerd. Ook de Red Jasper en Bengala zijn populair. Naast Spanje zijn Frankrijk en Duitsland de belangrijkste markten. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië", vertelt José Miguel. 

"De huidige consument wil een hoge brixwaarde. Dat geldt ook voor andere typen meloenen, hoewel deze vooral geteeld worden voor de nationale markt, en voor de export naar Portugal. De Valverde Piel de Sapo meloen is een traditionele maar veilige keuze, dankzij zijn kwaliteit en smaak", voegt López toe.

De coöperatie verbouwt eveneens aubergines, tomaten, paprika's en komkommers. Daarnaast breidt de teelt van zoete maïs zich uit. "De tomaat, paprika en komkommer zijn stabiele gewassen die veel geconsumeerd worden, zowel in Spanje als op de exportmarkten. Daarom zijn we momenteel bezig met de omschakeling van een stuk grond van 20 hectare, voor een biologische lijn van deze gewassen", vertelt de directeur.

"We zetten ook in op innovatieve gewassen, zoals de papaja. De vraag naar exotische producten neemt toe en onze resultaten in de ontwikkeling van deze producten zijn goed. Samen met Anecoop onderzoeken we wat de beste papajavariëteiten zijn om jaarrond te kunnen telen met een piekperiode van mei tot juli. Met 15 hectare die exclusief gewijd is aan dit product, hebben we een oogst van 1 mln kilo, maar we hopen nog uit te breiden. Het grootste deel is bestemd voor de export naar Duitsland, een land waar veel papaja geconsumeerd wordt", aldus López.

Hortamar heeft 240 leden, een areaal van 350 hectare en 40 jaar ervaring. De 400 werknemers van het bedrijf hebben vaste of vaste onderbroken contracten, en zijn gemiddeld al vijftien jaar in dienst. "Stabiele werkomstandigheden voor het personeel zijn essentieel voor het bieden van kwaliteit. Als we optimaal willen presteren, is het beheer van human resources van vitaal belang. Daarnaast zijn certificeringen en kwaliteits- en gezondheidsgaranties onontbeerlijk op een veeleisende markt", besluit José Miguel López.

Meer informatie:
José Miguel López, presidente
HORTAMAR
Carretera de Alicún 148
04740 Roquetas de Mar (Almería)
T: +34 950 33 82 05 
info@hortamar.es
www.hortamar.es 


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven