The Greenery Italia

Seizoen Barattì-Apulian Sensation-meloen van start

Het seizoen van de Barattì-Apulian Sensation staat op het punt te beginnen. “Barattì is het merk dat wij hebben gewijd aan de Cumelo, die is ingeschreven in het register van traditionele voedingsmiddelen van de regio Apulië. Wij investeren ook aanzienlijk in de communicatie over dit gewas en proberen de voedingswaarde en heilzame eigenschappen ervan over te brengen”, zegt Cosimo Leggiero van het merk Miss Freschezza.

“We hebben een uitstekend succes behaald dankzij nauwgezet rassenonderzoek. We hebben gezocht naar de beste eigenschappen van bodem en irrigatiewater en ook de verpakking is niet vergeten, waardoor de kwaliteit constant is gebleven. De periode van deze meloen loopt van ongeveer half mei tot eind september. Voor het gebied in Zuid-Italië hebben wij een exclusieve overeenkomst met de Megamark-groep, waarmee wij al enkele jaren samenwerken en die ons project heeft omarmd. We zijn er trots op”, vervolgt Leggiero.

“De samenwerking met The Greenery Italia wordt ook dit jaar voortgezet. In 2019 zijn we hiermee begonnen en we voorzien enkele Nederlandse en Duitse supermarktketens van ons gewas onder het merk Cumelo. De consumenten waarderen het, omdat veel toeristen op vakantie in Apulië het hebben kunnen proeven en ontdekken. Nu kunnen ze het ook in hun eigen land vinden.”

Aardappelen
Intussen is het aardappelseizoen 2021 van start gegaan, na enige moeilijkheden als gevolg van late vorst. “De velden vertonen op dit moment een uitstekende vegetatie, waardoor we een hoge kwaliteit zullen krijgen. Dit jaar hebben we, naast de kartonnen verpakkingen van 4 en 12 kg, een papieren zak van 1,5-2 kg geïntroduceerd. Deze is volledig recyclebaar.”

Tegenwoordig kunnen verpakkingen ook uitdrukking geven aan de waarden van het bedrijf. De moderne consument is zeer gevoelig voor onderwerpen als duurzaamheid, respect voor het milieu en eerlijkheid. “De zak stelt ons in staat onze nieuwe aardappel de juiste bescherming tegen licht te geven en tegelijkertijd over het gebied te communiceren waar wij telen. De consument kiest met deze aardappel niet alleen voor smaak, maar ook voor de waarden van ons bedrijf.”

Zachtfruit
Het project Piccoli frutti made in Puglia wordt voortgezet. “Wij telen naast frambozen ook bramen en de eerste resultaten zijn zeer bemoedigend wat de kwaliteit betreft. Het gaat om een vroeg ras dat op substraat wordt geteeld. De oogst van de frambozen is 10 dagen te laat ten opzichte van vorig jaar. Toen waren er voornamelijk gewassen uit Marokko op de markt. De prijzen waren hoog door een gebrek aan aanbod. De Italiaanse framboos heeft een streepje voor, al was het maar qua frisheid.”

“Hetzelfde geldt voor bramen, waarmee wij op 20 april zijn begonnen. Het is voor ons zeer interessant om deze marktvensters te betreden en het verschil te maken op het gebied van kwaliteit en versheid. Wij leveren de gewassen 2 uur na de oogst en voor delicate gewassen zoals bramen en frambozen is dit een grote toegevoegde waarde. Hoewel de horeca tot stilstand is gekomen, is de consumptie van zachtfruit voortdurend in ontwikkeling en nu verwachten wij verdere verbeteringen als gevolg van de versoepelingen.”

“We zullen blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling van zachtfruit in Zuid-Italië, waarbij we de rassen selecteren die het best passen bij ons klimaat. Naast de teelt van bramen en frambozen, zijn we ook bezig met de planning van blauwe bessen. Wij hebben een transplantatie gepland voor februari 2022 en dan zullen we 2 hectare hebben”, besluit Leggiero.

Voor meer informatie:
Cosimo Leggiero
+39 349 2466936 
Ortofrutticola Egnathia s.r.l.
C.da Losciale, 111
70043 Monopoli (BA) - Italië
+39 080 801140
www.missfreschezza.it 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven