Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Kraaijeveld en Arjan Theunisse, Kraaijeveld:

“Zowel bij meloenen als ananas verschuift de retailvraag steeds meer naar kleine maten”

Tholen - Vanouds vormen meloenen en ananas belangrijke productgroepen voor de klanten van Kraaijeveld in de verwerkende industrie. De laatste jaren is ook de retailverkoop van beide producten behoorlijk in opkomst bij het AGF-bedrijf uit Maasland. Jan Kraaijeveld en Arjan Theunisse geven een inkijkje in de trends en ontwikkelingen.

"Het Corona-jaar heeft ook voor ananas behoorlijke verschuivingen gezorgd in de afzet. De vraag vanuit de horeca viel grotendeels weg, terwijl de afzet richting klanten die snijden voor de retail alleen maar is toegenomen", vertelt Arjan. "Kroonloze ananas is vanwege onze klandizie in de verwerkende industrie een behoorlijk groot item. Hierbij is het vooral belangrijk om de interne kwaliteit te waarborgen. Doordat we een behoorlijk volume importeren, is het mogelijk om deze precies volgens specificaties van de klant te leveren. Dat zou bijna niet te doen zijn als je maar een paar containers per week binnenkrijgt."

Kraaijeveld importeert de ananas hoofdzakelijk vanuit Costa Rica, aangevuld met kleine volumes vanuit Ecuador. "Voor de ananas met kroon hebben we met ons eigen merk Michelle een merk opgebouwd, waar klanten voor terugkomen. We onderscheiden de gele en meer exportgeschikte groene ananas. Over het algemeen zie je wel dat de markt steeds meer vraagt naar kleinere maten. Zo verkoop je maat 5 bijvoorbeeld steeds minder", vertelt Jan.

Volgens hem verloopt de ananasmarkt al een tijd stabiel. "De markt is niet heel goed, maar ook niet heel slecht. Anders zag je in het vroege voorjaar bij mooi weer, als er nog weinig zomerfruit beschikbaar was, nog weleens extra vraag naar ananas ontstaan. Dat mooie weer hebben we nu niet gehad. Anderzijds zijn er ook geen overschotten, die we vorig jaar bij het begin van de coronapandemie zagen. Naar verwachting zal er met een week of vier minder volume binnenkomen, omdat er vanaf volgende week minder zal worden verladen vanuit Costa Rica."

Meloenen: Almeria wordt overgeslagen
Ook meloenen vormen een belangrijk artikel voor de klanten van Kraaijeveld in de verwerkende industrie. Waar het Spaanse seizoen inmiddels is in Almeria is losgebarsten, houdt de importeur vast aan de visie om juist voor die klanten het Almeria-seizoen over te slaan om de beste kwaliteit, houdbaarheid en hardheid te garanderen. Alleen voor de watermeloenen maakt Kraaijeveld een uitzondering. "We kunnen voor de overige meloenen het seizoen goed overbruggen van de overzeese meloenen naar de andere Spaanse regio's."

Momenteel houdt de vraag op de meloenenmarkt niet over. "Waar je ziet dat de markt grotendeels door de aanvoer en verschepingen wordt bepaald, heb je in de zomer veel meer pieken en dalen. Het weer zit nu niet mee. Het overzeese seizoen is tot april erg goed geweest, maar het staartje van het overzeese seizoen en de vroege start van Spanje maakten het de afgelopen weken niet makkelijk", aldus Arjan.


Jan Kraaijeveld en Arjan Theunisse

Een belangrijke trend op de meloenenmarkt is volgens hem dat de retailmarkt steeds meer naar kleine meloenen gaat. Watermeloenen biedt Kraaijeveld alleen nog maar pitloos aan. "Verder zie je de laatste jaren weleens nieuwe introducties op de markt, zoals bijvoorbeeld de Dino-meloen, maar dat aandeel valt nog in het niet bij de huidige soorten en ik zie de huidige variëteiten ook niet zomaar van de troon gestoten worden. Wel zie je binnen de huidige variëteiten dat smaak steeds belangrijker wordt. Dat geldt ook voor de overzeese soorten van Galia, Cantaloupe en gele meloenen, waarbij steeds meer gekeken wordt naar de smaak en houdbaarheid in de winkel dan alleen naar de opbrengst."

Ook de convenience-markt ontwikkelt zich volgens Jan gestaag. "Engeland is koploper in het gesneden assortiment, gevolgd door Nederland, maar we zien ook in Duitsland dit segment doorbreken. Spelers die vroeger nooit gesneden fruit kochten, gaan nu proefdraaien met meerdere productlijnen."

Veel klanten bestellen hun producten bij Kraaijeveld op het in 2019 geïntroduceerde e-commerceplatform. "Met name de klanten in gastronomie en foodservice gebruiken het veel. Voor hen is het ideaal dat ze op elk gewenst moment kunnen bestellen. Waar we vorig jaar met de lockdown ook op het platform een dip zagen bij onze horecaklanten, krabbelen de orders nu weer met de versoepelingen mee op. Als Nederlanders zijn we sowieso vrij digitaal ingesteld, maar ook als je meer naar het oosten van Europa gaat, groeit er een generatie op die hier meer voor openstaat."

Voor meer informatie:
Jan Kraaijeveld/ Arjan Theunisse
Kraaijeveld
Herenlaan 27
3155 DC Maasland
+31 10 750 43 00
jan@kraaijeveld.com
arjan.theunisse@kraaijeveld.com
www.kraaijeveld.com/nl-nl/ananas
www.kraaijeveld.com/nl-nl/meloenen