"Vorig seizoen was zeer productief. We hadden een enorme omzet qua volume, ook in Europa. Er was een kleinere aanvoer op de Europese markt, waardoor wij grotere volumes uit Turkije konden afzetten. Onze afzet bereikte zelfs het grootste volume van de laatste tien jaar."
Cevat beschouwt kwaliteit en continuïteit als de belangrijkste prestaties van een handelsonderneming. "We gaan voor de hoogste kwaliteit en niet voor kwantiteit. We zullen geen slechte producten exporteren. Om deze reden hebben ervoor gekozen Napoleon kersen te exporteren, in plaats van andere rassen, die veelal minder lang houdbaar zijn en ook kwalitatief minder goed zijn."
Volgens Cevat worden consumenten steeds kwaliteitsbewuster. "Kwaliteit is tegenwoordig het belangrijkste waar onze klanten naar op zoek zijn. Wanneer de omstandigheden op de markt moeilijk zijn, worden we echter gedwongen om op prijs te concurreren. De kersenmarkt is doorgaans niet zo moeilijk. Kersen zijn vrij populair in Duitsland tijdens de zomermaanden en het fruit is in trek bij alle leeftijdscategorieën, variërend van jonge kinderen tot ouderen. Het is van oudsher een wat duurder product en dat betekent dat de kwaliteit altijd voorop moet staan."
Turkse producenten hebben hoge verwachtingen voor het komende kersenseizoen omdat het prijsniveau vorig jaar boven het gemiddelde lag. Cevat houdt er echter rekening mee dat de prijzen licht zullen dalen. "Aan het begin van het seizoen zijn de prijzen vaak wat hoger maar naar gelang het seizoen vordert dalen ze veelal weer."
Uiteindelijk is het de kwaliteit die telt op de markt, zolang de consument hier maar oog voor heeft. "Consumenten moeten leren onderscheid te maken tussen goede en slechte kwaliteit. Ze moeten weten hoe je de juiste kwaliteit herkent. Het is dan ook goed dat men op de verpakking meteen kan zien waar het product geproduceerd is," aldus Cevat.
Voor meer informatie:
Cevat Dilbaz
Dilbaz
Tel: 0049-702172542513
Email: [email protected]
www.dilbaz.com.tr