Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland importeert meer AGF uit Turkije

Het Turkse bedrijf Dilbaz exporteert AGF via zijn Duitse dochteronderneming D&G. Het bedrijf handelt voornamelijk in kersen, abrikozen, vijgen, druiven en granaatappelen. "D&G fungeert als onze distributeur. We leveren onze Turkse AGF rechtstreeks vanaf onze lokale producenten, waarbij geen tussenhandelaren betrokken zijn. Onze toeleveringsketen gaat van onze telers naar Dilbaz en vervolgens naar D&G en uiteindelijk de consument," legt Cevat Dilbaz uit. 

70% tot 80% van het klantenbestand van Dilbaz bestaat uit Duitse groothandelaren en retailers. De exporteur is al in het bezit van een GlobalGAP-certificaat voor fruit en bereidt momenteel de GlobalGAP-certificering van groenten voor. "Onze groenten zijn vooral bestemd voor Turkse klanten in het buitenland en niet zozeer voor de grote retailketens. Doordat de Turkse groentesector erg gefragmenteerd is, beschikken we nog niet over het GlobalGAP-certificaat.

Telerscoöperaties en andere organisaties komen weinig voor, waardoor het op de markt ontbreekt aan evenwicht wat betreft prijzen en aanvoer. Om de volatiliteit van de markt te vermijden, werken we samen met grote producenten zodat we verzekerd zijn van een consistente kwaliteit en stabiele aanvoer," vervolgt Cevat.

Het kersenseizoen is onlangs gestart voor Dilbaz. Het bedrijf handelt in harde kersenrassen zoals Napoleon en hoopt de eerste partij in week 23 te verzenden.

"Vorig seizoen was zeer productief. We hadden een enorme omzet qua volume, ook in Europa. Er was een kleinere aanvoer op de Europese markt, waardoor wij grotere volumes uit Turkije konden afzetten. Onze afzet bereikte zelfs het grootste volume van de laatste tien jaar."



Cevat beschouwt kwaliteit en continuïteit als de belangrijkste prestaties van een handelsonderneming. "We gaan voor de hoogste kwaliteit en niet voor kwantiteit. We zullen geen slechte producten exporteren. Om deze reden hebben ervoor gekozen Napoleon kersen te exporteren, in plaats van andere rassen, die veelal minder lang houdbaar zijn en ook kwalitatief minder goed zijn."

Het bedrijf zal binnenkort nieuwe machines en een verpakkingslijn aanschaffen die aangepast is aan een nieuw type punnet. "We werken met MAP, ofwel vacuümverpakkingen. Hierdoor kunnen we ons volume mogelijk vergroten. We doen dit op verzoek van onze klanten maar ook om onze concurrentiepositie te verbeteren. Gezien de afstand tot de markt, passen we andere verpakkingstechnieken toe voor het behoud van kwaliteit en versheid die ons een voorsprong geven ten opzichte van onze concurrenten." 

Volgens Cevat worden consumenten steeds kwaliteitsbewuster. "Kwaliteit is tegenwoordig het belangrijkste waar onze klanten naar op zoek zijn. Wanneer de omstandigheden op de markt moeilijk zijn, worden we echter gedwongen om op prijs te concurreren. De kersenmarkt is doorgaans niet zo moeilijk. Kersen zijn vrij populair in Duitsland tijdens de zomermaanden en het fruit is in trek bij alle leeftijdscategorieën, variërend van jonge kinderen tot ouderen. Het is van oudsher een wat duurder product en dat betekent dat de kwaliteit altijd voorop moet staan." 

Turkse producenten hebben hoge verwachtingen voor het komende kersenseizoen omdat het prijsniveau vorig jaar boven het gemiddelde lag. Cevat houdt er echter rekening mee dat de prijzen licht zullen dalen. "Aan het begin van het seizoen zijn de prijzen vaak wat hoger maar naar gelang het seizoen vordert dalen ze veelal weer."

Uiteindelijk is het de kwaliteit die telt op de markt, zolang de consument hier maar oog voor heeft. "Consumenten moeten leren onderscheid te maken tussen goede en slechte kwaliteit. Ze moeten weten hoe je de juiste kwaliteit herkent. Het is dan ook goed dat men op de verpakking meteen kan zien waar het product geproduceerd is," aldus Cevat.


Voor meer informatie:
Cevat Dilbaz
Dilbaz
Tel: 0049-702172542513
Email: [email protected]
www.dilbaz.com.tr

Publicatiedatum: