In 2022 steeg de avocado-export van Westfalia Fruit Perú met 25% tot 50.000 ton ondanks meerdere uitdagingen zoals de gevolgen van de oorlog van Rusland in Oekraïne, de gewijzigde wisselkoers van de euro ten opzichte van de dollar, de hoge containertarieven en de langer dan normale transittijd naar Azië, zo merkt directeur Omar Díaz Marchena op.
Daarbij kwam het late einde van het avocadoseizoen in Spanje, Israël en Marokko, waardoor er meer fruit op de Europese markt aanwezig was.
Door een marktdiversificatieplan te volgen, slaagde het bedrijf er echter in zijn export uit te breiden. "We exporteren avocado's ook naar verre bestemmingen. Een van onze belangrijkste markten is Azië, met zendingen naar Japan, China, Zuid-Korea en Thailand. We zijn van plan om te blijven groeien in deze markten en in de Verenigde Staten, terwijl we onze export naar Europa misschien een beetje gaan afbouwen om verstandiger te spreiden", zegt hij.
Het is volgens de directeur nog te vroeg om te weten hoeveel avocado's er zullen worden verladen in 2023, aangezien de bloei- en vruchtzettingsperiode net ten einde loopt. De verwachting is evenwel een groei met 10%.
IQF-avocado’s
Omar Díaz vertelt dat het bedrijf ook IQF-diepgevroren avocado's exporteert. Deze business unit is ontstaan om toegevoegde waarde te creëren voor het klasse III fruit en een integrale service te bieden aan de telers met wie wordt samengewerkt.
Dit jaar was het belang van deze activiteit niet doorslaggevend, want het klasse III fruit, het product voor de binnenlandse markt had zeer lage prijzen. Het bedrijf kon dat fruit tegen eerlijkere prijzen van de telers aankopen en verwerken als IQF-fruit.
Bron: agraria.pe