Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jens Schadowske van Filbig GbR in Nürnberg

Bescheiden vraag ingevlogen mango's Duitse groothandelsmarkt

Volgens Jens Schadowske is de stemming op de groothandelsmarkt in Nürnberg momenteel relatief rustig. Hij is al 22 jaar medewerker van Filbig GbR, waarvan de broers Erich en Richard Filbig de eigenaren zijn. Normaal gesproken gaan de zaken in december duidelijk beter, maar de vraag is al sinds enige tijd vrij beperkt, vertelde Jens ons op zijn stand in de groothandelsmarkt. Verder spraken we met hem onder andere over het mango-aanbod van het bedrijf.


Jens Schadowske bij de stand van Filbig GbR op de groothandelsmarkt in Nürnberg

Ingevlogen mango's uit Peru, Brazilië en soms uit Zuid-Afrika
"Wij bieden het hele jaar door mango's aan en deze nemen we van een bedrijf uit Stuttgart af. Daarbij gaat het om ingevlogen mango's uit Peru en Brazilië. Als deze een keer niet te leveren zijn, ontvangen we mango's uit Zuid-Afrika, die kwalitatief gezien echter niet kunnen concurreren met de mango's uit de eerder genoemde herkomstlanden", aldus Jens. Het bedrijf uit Nürnberg biedt alleen de rassen Kent en Keitt aan.

De prijs van de ingevlogen producten ligt tussen de 30,00 en 50,00 euro per krat van 6 kg, wat afhankelijk van het volume neerkomt op 10-12 mango's. "Normaal gesproken is de vraag in deze periode zeer goed. Maar momenteel is de vraag eerder bescheiden, aangezien de klanten onzeker zijn vanwege de gestegen en nog steeds stijgende kosten en daardoor momenteel weinig geld uitgeven." Filbig richt zich voornamelijk op asperges, aardbeien en pruimen, maar biedt ook producten zoals kiwi's en citrus aan. 

Sterke concurrentie op de groothandelsmarkt
"De algemene stemming op de markt is vanwege de genoemde uitdagingen momenteel niet de beste. Het klopt dat de de voorraden van enkele bedrijven stijgen. Dat ligt echter ook aan het feit dat vrijgekomen arealen van bedrijven die hun bedrijf op moesten geven, direct worden overgenomen door bestaande bedrijven. De concurrentie op de markt is relatief hoog", zegt Jens. Tot de belangrijkste klanten van Filbig horen de retail en horeca, waarbij de eigenaren hun producten soms nog zelf op de groothandelsmarkt inkopen.

Tijdens de pandemie liep de verkoop aanmerkelijk beter. De klanten konden immers niet ver reizen en kochten veel op de weekmarkten in. Hoe de kosten en prijzen zich in het komende jaar zullen ontwikkelen kan tot nu toe nog niemand zeggen. 

Inkoopprijs van druiven met één derde gestegen
Naast Jens maken vijf andere medewerkers deel uit van het vaste personeel van het bedrijf uit Nürnberg. "Door ons personeel goed te betalen en goed te behandelen zijn wij in staat om ons personeel voor de lange termijn aan ons te binden." Jens zelf werkt al 22 jaar voor Filbig GbR. Desondanks wordt de handel in z'n geheel genomen gekenmerkt door een gebrek aan personeel, zegt Jens. "Daarbij komen nog de energie-, opslag- en transportkosten, evenals de inflatie. De inkoopprijs van druiven bijvoorbeeld is zo extreem gestegen dat het nauwelijks rendabel is om deze aan te bieden. Vergeleken met vorig jaar is de inkoopprijs namelijk met één derde gestegen. In dit productsegment is er een sterke druk vanuit China merkbaar", concludeert Jens.

Voor meer informatie:
Jens Schadowske
Filbig GbR
[email protected]

Publicatiedatum: