Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Jaar op jaar stijgt de vraag naar Metis pruimen"

De oogst van de interspecifieke Metis, een natuurlijke kruising tussen pruim en abrikoos, is volop bezig in Europa. Tegen eind oktober wordt een opbrengst van ongeveer 9.000 ton verwacht. De gespreide teelt in drie landen -Spanje, Italië en Frankrijk- maakt het mogelijk om de markten te bevoorraden en een lang seizoen te hebben. De teelt is in handen van enkele ervaren en belangrijke bedrijven zoals Gran Fruta Zani, Blue Whale, Minguzzi of Royal, waarvan de samenwerking bepalend is om synergiën te benutten en tot een kwaliteitsvol product te komen.

"De goede weersomstandigheden in de Spaanse provincie Badajoz en de Guadalquivir-vallei en de buitengewoon goede bloei voorspellen een mooie opbrengst en een uitzonderlijke kwaliteit van het fruit", zegt Tanguy Debiesse, commercieel directeur van Royal. "Jaar na jaar wordt de acceptatie van Metis groter en neemt ook de vraag naar dit unieke product toe. Royal denkt aan de vraag te kunnen voldoen in 2022."

"Metis, dat een revolutie teweeg heeft gebracht in het pruimensegment, voegt waarde toe aan het retailassortiment door de intense smaak van het fruit, rassen met verschillende nuances qua smaak en uiterlijk, en vooral, een consistente kwaliteit gedurende het hele seizoen", zegt Camille Herouard, manager van het merk Metis®.

De rassen van de Oxy Solar-familie, met donkere schil en roodachtig vruchtvlees, zullen de komende dagen als eerste in de schappen van verschillende Europese supermarkten verschijnen. De andere 3 families van Metis® zullen geleidelijk hun opwachting maken, plus de nieuwkomer Sunny Day. Ze bieden verschillende kleur- en smaakalternatieven aan de consument die dit product al herkent in vergelijking met andere traditionele pruimenrassen.

Royal is een van de baanbrekende bedrijven in de teelt van pruimen van de nieuwe generatie. Het bedrijf omarmt innovatie als een strategische visie en daarom vertrouwt het al jaren op het rassenprogramma van Glen Bradford, die Metis® meer dan 20 jaar geleden in Californië ontwikkelde. Geleidelijk aan is het teeltareaal met ongeveer de helft toegenomen en bereikt het merk steeds meer markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, de Scandinavische landen of China. Daar groeit Metis hard vanwege de waardering die het oogst onder de Aziatische consumenten, en dan vooral voor het meest exotische ras van Metis: Safari Star.

"De kleuren, smaken, nuances en het gehalte aan natuurlijke antioxidanten zijn bepalend geweest voor het succes van het Metis-assortiment. Safari Star, Oxy Solar, Dark Moon, Sunset Sky en Sunny Day zijn er dit jaar weer bij om het volledige potentieel van Metis ten toon te spreiden", zegt Camille Herouard.

Metis exporteert het fruit en zal ook opnieuw aanwezig zijn op de Spaanse markt. Het levert er aan verschillende supermarktketens en het verwacht er met ongeveer 20% te groeien in vergelijking met vorig jaar.

Europese marketingcampagne
Ondersteuning aan de retail is essentieel in de doelstellingen van de groep en hiervoor werd een sterke communicatiecampagne ontworpen die gebaseerd is op 3 pijlers:

  1. Online acties, waarbij meerdere influencers content voor het merk gaan ontwikkelen en de mogelijkheden van Metis gaan versterken.
  2. Trade marketing om het merk in het schap te promoten, onder meer via promotieacties en POS-materiaal. Er zullen ook proeverijen worden uitgevoerd op de verkooppunten om de waarden die Metis biedt uit te leggen.
  3. Online Mix to Win-game, waarmee consumenten meer te weten kunnen komen over de verschillende rassen en hun specifieke kenmerken. Wie het spel correct voltooit, kan fantastische prijzen winnen, zoals een diner bij sterrenlicht of een gezellig astronomie-avondje voor twee waar men iets meer over het universum kan leren.

Voor meer informatie:
Camille Herouard, Metis® Brand Manager
Plumtastic Europe
Tel: +33 (0)4 90 16 46 13
camille.herouard@star-fruits.com 
metis-fruits.com

Publicatiedatum: