Overzicht Wereldmarkt Citroenen

In Spanje, Zuid-Afrika en China hebben ongunstige weersomstandigheden tijdens het groeiseizoen de teelt van citroenen sterk beperkt, waarbij de verliezen in de Chinese productie door vorstschade opliepen tot 40%. In Turkije daarentegen heeft het weer de citroenteelt gunstig beïnvloed, terwijl in de VS de heropening van de cateringsector de verkoop in het hele land heeft gestimuleerd.

Nederland: Sterke start overzeese seizoenen
"Ook de overzeese citroenenmarkt is sterk begonnen. Het vroege einde van het Verna-seizoen heeft gezorgd voor een sterkere vraag naar overzeese citroenen. Daar komt bij dat de volumes van Argentinië naar Europa lager liggen dan vorig jaar. De prijzen liggen op dit moment dan ook een stuk hoger dan vorig jaar", aldus een Hollandse importeur.

Spanje: Oogst naar verwachting bijna een kwart lager door het weer
Spanje zal ook in het seizoen 2021/22 wereldwijd de grootste exporteur van verse citroen en de tweede verwerker van citroensap, etherische olie en gedehydrateerde schil zijn. Na een recordoogstjaar zal de Spaanse citroenteelt in 2021 echter naar verwachting met 23% dalen als gevolg van ongunstige weersomstandigheden.
In de eerste prognose van de citroenoogst voor volgend seizoen wordt de totale opbrengst geraamd op 1.035.000 ton. Dit cijfer betekent een aanzienlijke daling ten opzichte van de recordoogst van 1.340.000 ton die volgens de voorlopige balans wordt verwacht voor 2020/2021.

De oogst van de Fino-citroen zal naar verwachting met 16% dalen en op 820.000 ton uitkomen. De Verna-citroen zal in 2022 naar verwachting 215.000 ton opleveren, 40% minder volume dan in het huidige seizoen 2021. Verwacht wordt dat de teelt zal dalen als gevolg van de ongunstige weersomstandigheden in 2021 met perioden van koude, wind en overvloedige regen die in sommige teeltgebieden de bloei en de vruchtzetting hebben beïnvloed. Deze daling van de teelt zou moeten leiden tot een herstel van de aan de producenten betaalde prijzen, die naar de rest van de schakels in de keten moeten worden doorgesluisd om een correct prijsevenwicht te bereiken.

Het begin van het seizoen in september zou kunnen worden gekenmerkt door het einde van de citroenen van het zuidelijk halfrond en het einde van het citroenseizoen in Turkije, dat weer normale oogstvolumes zou kunnen bereiken. Een grotere hoeveelheid citroen zal bestemd zijn voor de versmarkt en er zal een daling zijn van de leveringen aan de verwerkende industrie, die in het seizoen 2020/21 een recordvolume heeft bereikt en de laatste jaren opnieuw waarden van bijna 25% van het gemiddelde verwerkte fruit heeft bereikt, in een scenario van een zeer actieve internationale aanvoer van sap en olie waarbij de Spaanse industrie zal moeten proberen concurrerend te blijven.

Ook moet rekening worden gehouden met het effect van de geleidelijke intrede van nieuwe teeltbedrijven met 5,4 miljoen nieuwe citroenbomen die in de afgelopen zes jaar zijn geplant, wat zijn weerslag zal hebben op de oogst van de komende jaren.

Turkije: Beter weer komt citroenseizoen ten goede
Het weer in Turkije is veel beter geweest dan vorig jaar, want er zijn veel minder plotse vorstperioden en hittegolven geweest. Daardoor zal Turkije een betere oogst hebben met meer opbrengst dan vorig jaar. De eerste Turkse citroenen, van het ras Meyer, zullen op 20 augustus met de export beginnen, zoals de regering heeft aangekondigd. Dit jaar wordt zowel voor Meyer- als voor Interdonato- citroenen een grote oogst en een middelgrote maat verwacht. Het Interdonato citroenseizoen zal voor Turkije naar verwachting tegen eind september van start gaan.

Zuid-Afrika: Beter seizoen dan verwacht
De oogstraming voor Zuid-Afrikaanse citroenen is 10% lager dan de oorspronkelijke raming voor het seizoen, aangezien nu wordt uitgegaan van 27 miljoen kartons van 15 kg, waarvan de meeste zijn verpakt en geïnspecteerd voor uitvoer; aan het eind van week 30 waren al 22 miljoen kartons verscheept.

Het zijn vooral citroenen uit de Oostkaap die worden verpakt, met nog een beetje uit de Westkaap. Door de droogte in de Oostkaap, de regio die de meeste Zuid-Afrikaanse citroenen teelt, is het fruit kleiner en zal de oorspronkelijk geraamde uitvoer van 16,396 miljoen kartons van 15 kg niet worden gehaald.

De logistiek vormt een zware belasting voor de exporteurs, bijvoorbeeld door de weersomstandigheden veroorzaakte stilstand bij de containerterminals in Port Elizabeth, Ngqura en Kaapstad en congestie in de nasleep van de cyberaanval na de burgerlijke onlusten, met name in Durban.

De Europese citroenmarkt stond aan het begin van het seizoen onder grote druk, vooral omdat er nog grote hoeveelheden Spaans fruit op de markt waren, maar, aldus een exporteur, de markt begon eerder aan het aanbod van het zuidelijk halfrond te trekken wegens de lage kwaliteit van de late Spaanse citroenen en de prijzen begonnen te stijgen.

De prijzen zijn zwakker dan vorig jaar, maar, zoals een handelaar optimistisch opmerkt, het is beter dan ze aanvankelijk hadden verwacht. Op de binnenlandse markt worden citroenen momenteel verhandeld tussen R4 (0,23 euro) en R5 (0,29 euro) per kilo.

China: Aanzienlijk lager volume verwacht door vorstschade
Het nieuwe seizoen van Chinese citroenen gaat in september van start. De teeltgebieden hebben in februari van dit jaar te lijden gehad van koude temperaturen en een deel van de citroenen is beschadigd door vorst. De oogst zal dit jaar waarschijnlijk 30-40% lager liggen.

Op dit moment is de marktprijs voor citroenen van het vorige seizoen niet bijzonder slecht. De binnenlandse kleinhandelaren kunnen echter enige winst maken wanneer zij alleen op de plaatselijke markt verkopen. Er zijn nauwelijks aankooporders van overzee. Ten eerste is de uitvoerprijs van Chinese citroenen hoog in vergelijking met die van citroenen uit andere teeltgebieden. De prijs van Chinese citroenen is zelfs tweemaal zo hoog als de prijs van Turkse citroenen. Ten tweede is de verzendingsprijs extreem hoog en ziet het er niet naar uit dat deze zal dalen.

China exporteert voornamelijk citroenen naar Zuidoost-Azië. Vorig jaar is de uitvoer naar het Midden-Oosten voor het eerst toegenomen, maar dit jaar zijn de Zuid-Afrikaanse citroenen erg goedkoop, en veel importeurs zijn in plaats daarvan op Zuid-Afrikaanse citroenen overgeschakeld.

Noord-Amerika: Terugkeer van foodservice helpt met opdrijven van citroenprijzen
De aanvoer van citroenen in Noord-Amerika is momenteel goed, hoewel de prijs en de vrachtprijzen van invloed zijn op waar ze vandaan worden gehaald.

Een distributeur uit San Antonio, TX, ontving tot het eerste deel van juli citroenen uit Californië. "Op dat moment waren de voorraden laag en stegen de prijzen," verklaarde hij, waarbij hij opmerkte dat de recente hittegolf in de staat ook van invloed was op de citroenen.
Momenteel ontvangen zij citroenen uit het buitenland, omdat de waarde daarvan beter is. "Het zijn Argentijnse en Chileense citroenen en het was een aanzienlijk betere koop. Ik kan op dit moment buitenlandse citroenen gebruiken en de kwaliteit is goed. Zelfs met het vrachtverschil is het voordeliger; als ze uit de havens aan de oostkust komen, kost het veel minder dan de vracht van de westkust." Hij merkt verder op dat het bedrijf de komende twee tot drie weken waarschijnlijk bij offshore leveringen zal blijven.

Mexico zal echter over twee weken met zijn citroenseizoen beginnen. "Ze zeggen dat de oogst goed zal zijn en dat de maat van de citroenen zal verbeteren naarmate het seizoen vordert," aldus de distributeur. Dit heeft grotendeels te maken met wat er gebeurt op de limesmarkt, waar de prijzen onlangs aanzienlijk zijn gestegen. "Ze gaan zich dus concentreren op het plukken van limes zodat de citroenen groter kunnen groeien."

Voor dit bedrijf uit San Antonio betekent de nabijheid van Mexico dat het land een belangrijke leverancier van citroenen is, vooral wanneer de vrachtprijzen een probleem zijn. "De vrachtprijzen zijn krankzinnig - ze zijn met 40 tot 55 procent gestegen." Intussen is de vraag naar citroenen groot. De terugkeer van de foodservice is vooral gunstig voor citrus, die een populair foodservice-artikel zijn. De distributeur merkt daarbij op dat de vraag van de cateringsector ook bijdraagt tot de lage voorraden in Californië.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de prijzen voor citroenen momenteel hoog liggen. "Ik denk dat als de foodservice blijft aantrekken zoals nu, de prijzen voor citroenen sterk zullen blijven."

Volgende week: Overzicht Wereldmarkt Granaatappel


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven