Na 30 jaar ervaring in de teelt van papaja, besloten drie Canarische telers om geen gebruik meer te maken van de lokale coöperaties voor de afzet van hun fruit. In plaats daarvan brengen ze het product zelf op de markt, onder het merk Sweet Papaya. Hun plantages bevinden zich in het noorden van Tenerife, waar de weersomstandigheden zeer gunstig zijn voor de teelt van dit fruit.

"Per jaar telen we tussen de 800.000 en 1.000.000 kilo papaja. 60% hiervan zetten we af op de lokale markt, de rest bestemmen we voor de export, zowel naar het Iberisch Schiereiland als naar andere Europese landen. Het fruit met de hoogste kwaliteit exporteren we", vertelt Guillermo González de Aledo, partner van Sweet Papaya.

Op dit moment geniet de Canarische papaja van een goede markt met goede prijzen. Dit is mede te danken aan de toename van de vraag naar exotische producten, die zich gewoonlijk voordoet in de weken voor kerst en aan de papaja-schaarste die momenteel op andere plaatsen van herkomst heerst. "Er is weinig papaja uit Brazilië en andere Zuid-Amerikaanse landen en tegelijkertijd is er nog geen grote beschikbaarheid van papaja van de Canarische Eilanden. Vanaf eind februari zal de concurrentie met Brazilië weer toenemen", legt de teler en exporteur uit.

Ook in Zuid-Spanje zijn er telers die zich bezig houden met projecten voor papajateelt. Dit blijkt echter geen gemakkelijke taak, noch op het gebied van kwaliteit, noch op het gebied van productiekoste in vergelijking met de teelt op de Canarische Eilanden. "Voor de ontwikkeling van fruit van hoge kwaliteit vereist de papajateelt een constante temperatuur van rond de 25 graden. In vergelijking met telende landen in Latijns-Amerika is het voor ons ook al een uitdaging om papaja's van hoge kwaliteit te telen vanwege het klimaat. Hoewel er in Almería en Málaga goede telers zijn, bemoeilijkt het klimaat met koudere winters en warmere zomers de teelt van dit product nog veel meer. In deze gebieden kan men slechts gedurende drie maanden per jaar papaja van acceptabele kwaliteit leveren. Er zijn ook telers die gebruik maken van verwarmde kassen, maar de kosten daarvoor zijn erg hoog".

Momenteel is de papaja in vergelijking met andere tropische producten, zoals mango of avocado, een relatief onbekende fruitsoort op de Europese markt. Volgens Gonzáles de Aledo zorgen de gezondheidsvoordelen van de papaja er echter voor dat de interesse van consumenten in dit fruit groeit, waardoor het product uiteindelijk net zo populair zou kunnen worden als mango of avocado.

"Ik denk dat de papaja veel potentieel heeft als we kwalitatief goed werk leveren en de consument een goed en smaakvol product kunnen aanbieden", zegt Guillermo. In feite is er een hoge waardering voor de Canarische papaja op de Europese markt, niet alleen vanwege de smaakkwaliteit, maar ook vanwege de duurzaamheid van het product. "Veel van onze klanten waarderen het dat de papaja per schip vervoerd wordt en niet per vliegtuig vanwege de lagere CO2-uitstoot. Er zijn steeds meer supermarkten die de voorkeur hebben voor de Europese papaja ten opzichte van de Zuid-Amerikaanse vanwege de trend van een betere zorg voor het milieu. De Spaanse papaja is relatief nieuw op de Europese markt en het lijkt er op dat de markten ons deze eerste jaren getest hebben. Nu ze ons beter kennen, stijgt de vraag", voegt hij toe.

De papaja's van dit Canarische bedrijf zijn gedurende het hele jaar beschikbaar, hoewel de oogst in de periode tussen 1 november en 31 juli groter en kwalitatief beter is. "In de zomer oogsten we wat we in de winter hebben geteeld, wat ervoor zorgt dat de Brix-waarde lager ligt en dat de schil er minder aantrekkelijk uit ziet vanwege de door de kou veroorzaakte vlekken. Ons doel is om onze infrastructuur te verbeteren, zodat we gedurende het hele jaar over dezelfde kwaliteit kunnen beschikken".

 

Voor meer informatie:
Guillermo Gonzalez de Aledo
Sweet Papaya
+34 617469094 
info@sweetpapaya.es