Silvia Madrueño, van Eurofresh:

"We geloven in het potentieel van de calorie-arme avocado in Europa"

Het Spaanse seizoen van Hass avocado is begonnen. De volumes zijn groter en de prijzen lager dan vorig jaar. Het seizoen wordt echter vooral gekenmerkt door de Franse 'gele hesjes'. "We hebben te maken met serieuze problemen in het leveren van de avocado-bestellingen aan onze klanten in Europa", zegt Silvia Madrueño, hoofd afzetcoördinatie en marketingmanagement van Eurofresh.

De Spaanse avocado is echter niet het meest representatieve product van dit bedrijf uit Málaga. Slechts ongeveer 60 hectare van de ongeveer 3.000 hectare aan avocadoteelt van het bedrijf ligt in Spanje, de rest is verdeeld over Peru, de Dominicaanse Republiek en Colombia. Bijna alle teelt van het bedrijf is biologisch of bevindt zich in de overgangsfase. Bovendien beschikt Eurofresh over eigen verwerkingsbedrijven in al deze landen en in Nederland in de haven van Rotterdam.

 

 

Een van de belangrijkste producten van het bedrijf is tropische avocado. De afzet hiervan lijdt minder onder de stakingen en de prijzen van deze avocado liggen hoger liggen dan die van Hass avocado. Tropische avocado is de verzamelnaam voor een aantal grote avocado-variëteiten, die een hoger waterpercentage hebben en daardoor minder vet bevatten. Verschillende merken in de VS en Spanje hebben dit fruit om deze reden zelfs als 'caloriearme' avocado's gepromoot. Eurofresh teelt de tropische avocadovariëteiten Carla, Lula en Semil, die gezien worden als de meest smaakvolle rassen. Deze avocado's worden in de Dominicaanse Republiek geteeld.

"Volgens ons is er geen sprake van concurrentie met andere soorten avocado, zoals de Hass. Het is een ander product, dat bestemd is voor een andere soort consumptie en culinaire toepassing. Tropische avocado's zijn namelijk romiger en hebben een zachtere smaak. Dit type avocado is erg populair in de VS, met name vanwege de grote Latino-gemeenschap die daar is. Daarom verzenden wij onze tropische avocado's grotendeels naar deze markt. Op veel kleinere schaal zetten we ze ook af in Europa, met name in de Scandinavische landen. We geloven in het potentieel van de tropische avocado op de Europese markt. De avocadoconsumptie in Europa neemt jaarlijks toe en de verwachting is dat deze in de komende jaren zal blijven groeien", legt Madrueño uit. "We zijn specialisten in de teelt en afzet van dit fruit, een product waarvoor ervaring en knowhow vereist is", voegt ze toe.

De belangrijkste bestemmingen voor de biologische avocado van Eurofresh in Europa zijn Zwitserland, Duitsland en Scandinavië. "Spanje is een moeilijkere markt voor de afzet van biologische avocado. In andere landen, zoals Duitsland en Zwitserland, hebben we ons snel weten te positioneren. Deze landen bevonden zich onder de eersten die biologische teelt en de bijbehorende waarden waardeerden, meer dan 20 jaar geleden. Spanje is, evenals Frankrijk en Italië, een minder rijp land in dat opzicht".

Buiten Europa baant de onderneming zich een weg op markten als de VS, Canada, Centraal-Amerika en China. Sinds een aantal jaar exporteert Eurofresh biologische avocado naar enkele van de belangrijkste ondernemers in de VS en momenteel positioneert het bedrijf zich op de Aziatische markt. "Onze infrastructuur in Latijns-Amerika is een groot voordeel, zowel in het garanderen van de kwaliteit van het fruit aan de klanten, als voor het bereiken van deze bestemmingen", aldus Madrueño.

 

Voor meer informatie:
Silvia Madrueño
EUROFRESH V&F SL 
T: 00 34 951 204 049
M: 00 34 673 561 678
silvia.madrueno@eurofresh.net
www.eurofresh.net


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018