Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Groot aanbod van grote meloenen maakt verkoop moeilijk"

"Het seizoen voor meloenen en watermeloenen kenmerkt zich tot nu toe door goede consumptieniveaus. Dat is het resultaat van twee voorname factoren: de kwaliteit wat betreft smaak en de hoge temperaturen in Spanje en Europa," legt José Bruñó van Frutas Hermanos Bruñó uit in een interview met FreshPlaza. "Er was een periode van twintig dagen in Murcia toen er sprake was van een zeer hoog aanbod van meloenen met een groot kaliber. Hierdoor werd de verkoop bemoeilijkt, wat zijn tol heeft geëist op de prijs." 



Onhandig
De trends van Spaanse consumenten veranderen en de vraag voor standaard kalibers stijgt. "Het ideale formaat van een meloen vandaag de dag is tussen de 3,2 en 3,5 kilo," legt José uit. "Variëteiten die formaten geven van 4 tot 5 kilo laat men links liggen, omdat ze zowel erg onhandig als zeer duur voor de consument zijn, ook al worden ze in halve delen verkocht op verkooppunten."

Maar kaliber is niet de enige doorslaggevende factor. Volgens Joré zijn consumenten momenteel meer veeleisend geworden als het aankomt op smaak. ook willen ze een langere houdbaarheid, zowel in traditionele markten als in supermarkten. Hoewel er nog geteeld wordt in Murcia is men in Castile-La Mancha al begonnen met de oogst. Die is tien dagen eerder begonnen dan normaal, wegens de hoge temperaturen. Volgens José is dit een omstandigheid die zeker niet ten goede van de markt komt. "Vanaf deze week blijven door de start van de zomervakanties veel groothandelmarkten slechts voor 50% actief. De consumptie in Spanje zal zich vooral focussen in de kustgebieden."

Groei naar zwarte pitloze meloenen

Frutas Hermanos Bruñó levert meloenen en watermeloenen het hele jaar rond dankzij import van landen als Brazilië en Senegal buiten het seizoen en door contracten met telers in Murcia, Castellon en Castile-La Mancha tijdens het Spaanse seizoen. Bruñó voert promotiecampagnes uit voor het eigen merk in het binnenland, zowel op tv als bij verkooppunten in Catalonië, Baskenland, Navarra en La Rioja. José Bruñó bevestigt dat de groeiende vraag naar zwarte pitloze meloenen aanzienlijk is geweest in de afgelopen zes jaar, met een jaarlijkse toename van 10%. "Het Bruñó-merk neemt toe in kracht in de markt voor zwarte pitloze watermeloenen. Ons doel is om hetzelfde niveau te halen als met onze andere meloenen."

Bruñó maakt met 70% van zijn meloenen al gebruik van laser labelling. "Een voordeel als het aankomt op presentatie op de meeste door merken gedreven markten, zoals Frankrijk waar onze watermeloenverzendingen blijven toenemen."

Voor meer informatie:
José Bruñó
Frutas Hermanos Bruñó
Calle Barón de Alcahali, 0 S/N
Alcalà de Xivert, Castellón. Spain
T: +34 964 41 03 13
comercial@frutasbruno.com
comunicacion@frutasbruno.com
www.frutasbruno.com

Publicatiedatum: