Rauffet verwacht dat de huidige crisis vanwege het conflict tussen Rusland en Oekraïne grote invloed zal hebben op de prijzen van veel producten. "Zo zijn er 700.000 ton Poolse appelen, die normaal naar Rusland geëxporteerd worden en nu mogelijk op de westerse markt terecht komen tegen zeer competitieve prijzen. Veelvoorkomende rassen zoals de Gala en Golden zijn nu al 20 cent goedkoper."
Marc Rauffet in het kantoor van Pominter
Marc Rauffet verwacht niet dat de premium appelmarkt wordt ontzien. "Een appel is voor de meeste consumenten tenslotte gewoon een appel en handelaars zijn altijd op zoek naar de meest competitieve prijzen. Valutakoersen hebben geen invloed. Het is puur een kwestie van vraag en aanbod. En op een verzadigde markt zullen zelfs de prijzen van premium rassen aangetast worden."
De crisis zal volgens Rauffet zijn weerslag hebben op alle bedrijven, groot of klein, "hoewel ik ook denk dat crises ons helpen beter te worden, omdat het enige alternatief is te verdwijnen. De bedrijven die de huidige situatie overleven, komen hier sterker uit. Ze zullen flexibel moeten zijn in hun strategieën."
Marc Rauffet denkt zelf dat de massaproductie van normale rassen in Europa voorbij is, omdat de markt te competitief is geworden. Een van Pominters doelen voor op de middellange termijn is groeien op de Aziatische markt, voornamelijk in China, waar zowel de economie als de salarissen snel groeien. "De meeste mensen met een grotere koopkracht willen geïmporteerde producten en zijn bereid om hier een premium prijs voor te betalen. De Chinese sector toont bovendien veel interesse in kennis over onze technieken en productieprocessen."
De lange transporttijden vormen volgens Rauffet geen probleem, zolang men gebruikt maakt van efficiënte opslagtechnieken en koeling. "Op de lange termijn zal het behouden van een goed financieel evenwicht een van de grootste uitdagingen voor een bedrijf zijn. Over zo'n 5 maanden hebben mensen het waarschijnlijk niet meer over Rusland. Onze investeringen zijn altijd gebaseerd op de lange termijn. Dat is waarom we niet de grootste teler of exporteur zijn; we proberen ons geld terug te verdienen en zijn voorzichtig met het doen van investeringen en in onze marketing; we werken langzaam," zegt Rauffet.
"Ik geloof dat het het komende decennium essentieel is dat ons bedrijf zich aan nieuwe systemen aanpast en de diversiteit aan productiegebieden uitbreidt. Retailers uit welk land dan ook zijn altijd op zoek naar veilige, betrouwbare leveranciers en dat moeten wij zijn. Onze belangrijkste doelen blijven het behouden van een stabiele positie en het tevreden stellen van onze cliënten."
Voor meer informatie: