
Kees Oskam
Kees ziet vooral perspectief voor de Conférence in landen met een opkomende welvaart, waar men de gezonde en smakelijke Conférence-peren weet te waarderen. "Omdat deze peer zowel in harde als rijpe toestand aanslaat bij allerlei kopersgroepen, moeten we extra kunnen profiteren van die eigenschappen. Wel moeten we de consumptie in de bestaande markten kunnen verbeteren en kwaliteitsverlies in het handelskanaal tegengaan."
Turkije
Als een potentieel nieuw afzetgebied zag Kees - naast China, Japan, het Midden-Oosten, Afrika, het Midden- en Zuid-Amerika - de Turkse markt. Zelf zette Kees afgelopen herfst de eerste schreden op de Turkse markt, om op eigen kosten promotie voor de Conférence-peer te voeren. "Veel in Nederland wonende Turken zijn verzot op Conférence. Met dat gegeven zouden we voet aan de grond kunnen krijgen op de Turkse perenmarkt, die nog niet gewend is aan de jaarrond beschikbaarheid van handperen. Ook zie ik nog wel potentie voor de Conférence-peer als niche-markt in het bio-kanaal."
Unieke eigenschappen van de Conférence-peer noemde Kees de jaarrond beschikbaarheid, waardoor de afzet breed wordt gedragen door een grote diversiteit aan marktspelers. "Het milde Noordzeeklimaat is een geluk voor teelt en handel. Het meest optimale product komt uit Nederland, al is er ook sprake van teelt in België, Frankrijk, Spanje, Duitsland en Polen. We hoeven geen vrees te hebben voor concurrentie uit Oost-Europa, omdat de zwakke onderstammen de veelal zware wintervorsten niet overleven."

Theo Vogelaar: "Is het wel verstandig om Conférence jaarrond aan te bieden?
De fruitexporteur waarschuwde de aanwezigen om te snel op SmartFresh terug te vallen, omdat dit naar zijn mening te veel smaakverlies veroorzaakt. Ook noemde hij fertigatie onmisbaar en riep hij de telers op om samen te werken met de gerenommeerde handelsbedrijven. "Ik heb er vertrouwen in dat zij het goedkoopste personeel zijn van de sector. Afzetstructuren staan niet op zichzelf, maar vooral het totale perenaanbod is van doorslaggevend belang. Dat is vorig seizoen overduidelijk gebleken!"
Diesel
Terugkomend op de metafoor van een Conférence als diesel, gaf teler Rinus van 't Westeinde naar aanleiding van zijn bezoek aan Duitse supermarkten aan dat de 'dieselmotor' weleens hapert. In zijn ogen moeten de ketens korter worden georganiseerd om een goede kwaliteit peren te exporteren, in plaats van dat die het soms twee weken duurt tot de peer op de plek van bestemming komt. Kees Oskam gaf aan de bedenkingen van de telers te kunnen voorstellen. "Je zult dit mijns inziens niet altijd kunnen voorkomen, maar we doen er alles aan om onze klanten zoveel mogelijk op te voeden, om de peren bijvoorbeeld gekoeld aan te bieden."

Tenslotte reikte Kees een exemplaar van de fruitteeltfilm 'Appels van eigen Bodem' - die rond 1984 werd opgenomen in opdracht van het CBT -uit aan NFO-voorzitter Johan van Haarlem, die daarop ad rem reageerde: "Het is de eerste keer dat ik iets gratis van de handel gekregen heb!"