Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verwarring rond benaming Charentais meloen

"Nee, de Charente meloen komt niet uit Charente. Het is een handelsnaam, geen oorsprongsnaam van de teelt", verklaarde Jérôme Jausseran, verantwoordelijk voor communicatie bij de Association Interprofessionnelle Melon (AIM) tijdens de medFEL, die een update gaf over de voortgang van de naamsverandering.

Verwarrend
"De naam 'Charentais' is verwarrend voor consumenten en wekt zelfs argwaan", zegt Rémi Javernaud, coördinator bij de AIM. "Tegenwoordig is er geen enkele tv-reportage meer waarin niet wordt gezegd dat de Charentais meloen niet uit de Charente komt, dus we zien de verwarring. We krijgen regelmatig brieven van consumenten die ons beschuldigen van leugens en vragen 'hoe kunnen jullie Charentais meloen uit Marokko schrijven of uit Cavaillon?' Kan een product tegenwoordig om die reden een paar consumenten verliezen? Want hoewel de Charentais meloen in de departementen Charente en Charente-Maritime wordt geteeld, is het een commerciële benaming en geen territoriale herkomstaanduiding. De AIM wijst erop dat de Charentais meloen ook in Marokko en Spanje wordt geteeld.


Waar komt de naam Charente vandaan? "De Charente zou het land van de meloenenteelt worden. In die tijd erkend als een van de belangrijkste teeltregio's, gaf het zijn naam aan het meloenras dat het meest geconsumeerd werd", zegt AIM.

Wat is de status van het naamsveranderingsdossier?
Rémi Javernaud legt uit dat de naamsverandering van de Charentais meloen al ter discussie staat sinds de oprichting van AIM in 2009. Maar in 2019, met de oprichting van de Commissie voor de benaming van Charentais, kreeg het project een nieuwe wending, met naamgevingsoperaties en de aanwerving van een communicatiebureau. "Daarna kwam de fase van institutioneel werk met de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (UNECE) en bewustmaking met het DGCCRF. We werken nu samen met de GEVES (Groep voor de Studie en Controle van Rassen en Zaden), die naar verluidt terughoudend is om de naam te veranderen. "We stuiten op een totaal onacceptabele blokkade door de GEVES, die vindt dat de Charente meloen een erfgoednaam is. Het is dus aan ons om dit obstakel uit de weg te ruimen, wetende dat andere teeltlanden, zoals Marokko, bereid zijn om deze naamsverandering door te voeren. Het is echt een kwestie van samenwerken met alle origines", legt Jérôme Jausseran uit.

De missie van AIM is om producenten en verladers te verenigen, te ondersteunen en te vertegenwoordigen, en om als schakel te fungeren met consumenten.

Voor meer informatie:
AIM
lemelondenosregions.fr