Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Alle ingrediënten voor een succesvol Libanees druivenseizoen"

Volgens Moussa Zgheib, directeur van het Libanese teeltbedrijf Bamo Zgheib, ziet het druivenseizoen er dit jaar veelbelovend uit.

"De gewassen staan momenteel in bloei en we zien geen problemen in de teelt. We hebben dit jaar Red Globe, Black Pearl, Black Magic, Crimson Seedless, Scarlett Royal en de Arra rassen. De temperaturen zijn optimaal en ons areaal is iets uitgebreid. De eerste orders lopen al binnen. Alle ingrediënten voor een goed seizoen zijn aanwezig."

Telers herstellen van een moeilijk seizoen vorig jaar, zegt Moussa. "We hadden waterstress en temperaturen onder het vriespunt tijdens de bloei. Maar dit jaar liggen de laagste temperaturen tussen de 1 en 5 graden en we hebben geen schade aan de gewassen. Het risico bestaat nog steeds dat harde wind planten breekt, maar we hopen op het beste."

De teler verwacht een recordopbrengst. "Het is moeilijk om er een cijfer op te plakken, maar elk jaar worden er 1 à 2 miljoen nieuwe druivenstokken geplant in Libanon en jaar na jaar neemt de opbrengst van de jonge planten aanzienlijk toe. Over het volume maken we ons dus geen zorgen, we focussen ons op de verbetering van de kwaliteit."

De wereldwijde inflatie verandert het koopgedrag van consumenten. Bepaalde artikelen worden minder of niet in het winkelmandje gelegd. Theoretisch worden ook Libanese druiven op de premiummarkt bedreigd, maar Zgheib maakt zich geen zorgen. "De vraag zal sterk blijven, ondanks de inflatie. In het premiumsegment is er altijd meer vraag dan aanbod. De Libanese oogst komt laat, tussen augustus en november, op een moment dat de meeste teeltlanden hun seizoen al hebben beëindigd. En als er overlap is, duurt die slechts enkele dagen."

"Naast het premiumsegment hebben we meer betaalbare rassen waar ook veel vraag naar is en die we aanplanten om ons inkomen veilig te stellen. Deze rassen worden voornamelijk geëxporteerd naar de Golfstaten."

De teler verwacht dit jaar meer druiven te exporteren naar de Europese markt. "We hebben inspanningen geleverd op het gebied van marketing, met deelname aan grote beurzen zoals de Fruit Logistica en het ontvangen van handelsdelegaties en kopers in Libanon. Qua marketing hebben we dit jaar een grote sprong gemaakt."

Voor meer informatie:
Moussa Zgheib
Bamo Zgheib
Tel: +961 3757474 (Libanon)
moussa_zgheib@hotmail.com / info@bamozgheib.com
www.bamozgheib.com

Publicatiedatum: