Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Manuel Méndez van Níjar Frucht

"Spaanse watermeloen moet het hebben van binnenlandse markt"

De afzet van watermeloenen uit Almería is zeer snel in een cyclus van prijsdalingen terechtgekomen, ondanks dat het seizoen nog maar net is begonnen. "Er is veel aanbod en weinig vraag, in tegenstelling tot vorig jaar toen er door weersomstandigheden veel minder kilo's waren. Er zijn percelen met een gemiddelde opbrengst van 9 kilo per vierkante meter terwijl het gemiddelde vorig jaar rond de 2-3 kilo lag", zegt Manuel Méndez van Níjar Frucht. "Eind vorige week werd telers 10 à 20 cent per kilo aangeboden. Dat is echt niet normaal in deze periode van het jaar." 

"Tot nu toe is de vraag naar watermeloen op de binnenlandse markt sterker dan op de exportmarkt. Wij exporteren normaal gesproken meer watermeloenen dan we in Spanje afzetten, maar op dit moment is er nauwelijks verkoop, noch hier noch in het buitenland. 90% van ons aanbod is voor het buitenland bestemd, maar de consumptie wordt sterk beïnvloed door de temperaturen en als de zon niet schijnt, wordt de watermeloen niet in het winkelmandje gelegd."

Deze situatie van dalende telersprijzen maakt het verschil met de winkelprijzen heel duidelijk. "De verschillen zijn groot, dat klopt. Er zijn enkele kostenposten die op de of andere manier aangerekend moeten worden, zoals die van verpakking of logistiek, maar het is niet altijd even duidelijk wie die uiteindelijk zal betalen." 

"Nu is het echter ook zo dat de informatie vaak laat aankomt bij de supermarkten waarnaar we exporteren. Ik heb het dan over een paar weken, terwijl de supermarktketens hun promoties van tevoren moeten plannen. Er zijn dus vaak momenten waarop de prijssituatie bij herkomst en in de retail niet op elkaar zijn afgestemd."

"Wijzigingen kunnen niet onmiddellijk worden doorgevoerd", legt Manuel uit. "Wekelijks worden er prijsafspraken gemaakt, maar het duurt meestal 1 of 2 weken voordat de verkoopprijzen zich aanpassen."

Voor meer informatie:
Níjar Frucht
Paraje Los Grillos Km 4
San Isidro (Almería) - Spanje
Tel: +34 950 80 27 72
[email protected]
https://nijarfrucht.com

Publicatiedatum: