Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Grotere hoeveelheden pitloze en mini-watermeloenen

Hevige concurrentie voor Turkse watermeloenen

Het Turkse watermeloenenseizoen is van start gegaan en volgens Coskun Eren, marketingmanager van AGF-exporteur Eren, loopt alles tot nu toe vrij vlot. "De verwachtingen zijn positief. Deze week starten we met de oogst in de buitenteelt. Tot nu toe zijn de volumes voor de export vergelijkbaar met die van vorig jaar. Er zijn geen problemen in de teelt of met de kwaliteit. We vergroten elk jaar onze hoeveelheden pitloze en mini-watermeloenen en we hopen ook dit jaar op dat gebied goede resultaten te boeken." 

Aangezien het weer in Europa nogal wisselvallig is, zouden consumenten kunnen besluiten om minder watermeloenen te kopen. Volgens Eren verschilt de vraag echter niet zo veel van die van vorig jaar. "Het huidige weer blijkt geen significant effect op de vraag te hebben in de EU. We zien niet veel verschil met vorig jaar. Ook de Turkse lokale markt koopt zoals altijd veel watermeloenen. Het weer is de laatste tijd wel wat wisselvallig geweest. 's Middags is het erg warm en 's nachts koel tot koud, wat voor enige schommelingen in de vraag zorgt. We hopen nu stilaan grotere volumes te kunnen exporteren. Maar het seizoen is eigenlijk op dezelfde manier begonnen als vorig jaar."

Turkije moet zowel met Italië als met Griekenland concurreren op de Europese markt. Het is een race om als eerste op de markt te kunnen komen, legt Eren uit. "We concurreren meestal met Griekenland en Italië op de EU-markt. Het is moeilijk te voorspellen wat er gaat gebeuren, want onze export hangt veel af van hoe de Griekse prijzen zich ontwikkelen en hoe de Turkse lokale vraag is. De concurrentie is eigenlijk heel hevig. Wie als eerste begint, krijgt meestal de overhand in het seizoen. We kijken dus elk jaar goed naar de situatie in Griekenland. Sommige jaren zijn wij eerder, andere jaren zijn zij ons voor. Dit jaar zijn de prijzen voor watermeloenen iets sneller gedaald dan verwacht, dus ik kan zeggen dat Griekenland het pleit heeft gewonnen met een paar dagen verschil. We starten met de watermeloenen uit de kas en schakelen dan over op de buitenteelt. Wie als eerste de orders voor watermeloenen uit de buitenteelt bevestigd krijgt, staat minimaal twee tot drie weken bovenaan." 

Ondanks dat de vraag vrij stabiel is, zijn de prijzen voor watermeloenen gestegen ten opzichte van 2022. Eren stelt dat dit komt door de wereldwijde inflatie. "Onze prijzen zijn ongeveer 10% hoger dan vorig jaar als gevolg van de inflatie en de gestegen kosten wereldwijd. Maar ik zie dezelfde evolutie voor watermeloenen uit de EU. Onze belangrijkste markten zijn de Balkan, Rusland, Polen, Wit-Rusland en de Baltische staten. We richten onze blik ook op Midden-Europa, maar of we daar succesvol kunnen zijn, hangt vooral af van het Griekse seizoen. De transportkosten voor Griekenland zijn er immers lager. We moeten die situatie wekelijks evalueren. Onder deze omstandigheden is het moeilijk om klanten in de Midden-Europese landen te verleiden tot lange seizoensprogramma’s."

"Turkije heeft steeds meer verschillende rassen en originele producten. Turkije stapt steeds meer af van de traditionele watermeloen en het verkent verschillende opties, zoals mini-watermeloenen en verschillende pitloze rassen. Daarmee kunnen we zeker concurreren met Griekenland, Italië en Spanje. We bieden deze producten samen met onze traditionele watermeloenen aan. Deze rassen komen wat later in het seizoen. Binnenkort moeten we ze beschikbaar hebben. We vinden het niet alleen belangrijk onze exportvolumes te vergroten, maar ook om onze klanten verschillende rassen aan te kunnen bieden", besluit Eren. 

Voor meer informatie:
Coskun Eren
Eren
Tel: +90 533 695 5802 (Turkije)
[email protected]  
www.freshanatolia.com 

Publicatiedatum: