Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goede afzet Zuid-Afrikaans fruit tijdens Ramadan

Chileense vrachttarieven naar het Midden-Oosten zijn gedaald tot ongeveer op het niveau van die van Zuid-Afrika naar die regio, terwijl op de route naar India het extreme verschil van vorig jaar is afgevlakt.

"In principe geldt er nu dezelfde prijs voor vrachten vanuit Chili en Zuid-Afrika naar India en evenzo voor vrachten vanuit beide herkomstlanden naar het Midden-Oosten. Dat is nooit eerder gebeurd. Je kunt het niet uitleggen en de rederijen kunnen ons ook geen reden geven. Het is gewoon zo", vertelt een bron uit de branche, die niet bij naam genoemd wil worden, aan FreshPlaza.

Hij merkt op dat de Zuid-Afrikaanse vrachttarieven niet veel zijn gedaald en in sommige gevallen zelfs zijn gestegen. "De arrogante rederijen vertellen ons dat de lijn Zuid-Afrika – Midden-Oosten de minst winstgevende ter wereld is. Wekelijks zijn er nog wel afvaarten naar het Midden-Oosten, maar we hebben ook nog onze eigen problemen."

Hij doelt op de Zuid-Afrikaanse havens en specifiek op het lage aantal kraanbewegingen per uur, ver onder internationaal niveau, evenals de frequentie waarmee schepen een week of langer buiten de haven wachten of besluiten een van de drie belangrijkste havens van Zuid-Afrika te omzeilen, iets wat vrij vaak gebeurt volgens de bron. Daardoor wordt de toegang tot de markt beperkt.

"Vorig jaar hadden we het hele jaar door moeite om het fruit uit alle havens te krijgen. Toen hadden we immers ook 20% meer volumes. We hadden verwacht dat het dit jaar weer zo zou zijn, en uiteindelijk is het ook wel zo."

Citrus vereist een omzichtige aanpak
"Telers hebben me gevraagd hoe dit seizoen zou kunnen verlopen en ik zeg hen: waarschijnlijk hetzelfde als vorig jaar, dat gewoon verschrikkelijk was. Ik denk niet dat er veel meer citrus zal zijn, in sommige gevallen kan het zelfs minder zijn."

"Bovendien zullen telers dit jaar wachten met verpakken tot ze weten welke prijs ze krijgen. De sector heeft telers aangemoedigd om goed te kijken waar ze het fruit afzetten en tegen welke prijs, om het pak slaag van vorig jaar te vermijden."

Op dit moment exporteren ze alleen citroenen uit Letsitele en Hoedspruit. Binnenkort beginnen ze met grapefruit en eind mei starten ze met mandarijnen en Navels.

Stevige fruitmarkt in het Midden-Oosten en India
"Het Midden-Oosten geeft de voorkeur aan Zuid-Afrikaanse citroenen. Momenteel zijn de citroenprijzen stevig, mede geholpen door de Ramadan. De eerste twee weken van de afzet is de Ramadan zeker heel goed geweest voor al het fruit uit Zuid-Afrika." 

Hij merkt op dat de Zuid-Afrikaanse appel- en perenvolumes zijn gedaald als gevolg van hagel en slecht weer in bepaalde gebieden. "Het Midden-Oosten en India nemen echter meer volume af dan vorig jaar. Deze markten zullen het hele jaar sterk blijven."

Wel voelt hij het verlies van grote fruitminnende markten als Iran en Syrië als gevolg van internationale sancties. "Omdat we niet door Iran kunnen, hebben we geen gemakkelijke toegang tot Azerbeidzjan, Oezbekistan en Kazachstan. We hopen dus dat de VN-sancties gauw zullen eindigen."



Maputo is "lichtpunt"
Er zijn dit jaar geen lichtpunten, merkt hij op – op één uitzondering na. "Het enige lichtpuntje is dat Maputo, dat vorig jaar eens in de twee weken een afvaart had, nu sinds januari elke week een afvaart heeft. We gebruikten de haven van Maputo het afgelopen jaar al. De dienstverlening is er zeer accuraat." Zuid-Afrikaans citrus voor India, Bangladesh en het Midden-Oosten kan vertrekken vanuit Maputo. 


De fruitterminal van Maputo 

Hij merkt op dat de transittijd van Maputo naar Jebel Ali slechts tien dagen duurt. Daarom verschepen ze hun mango's (Tommy Atkins, Kent, Keitt en Shelly) via Mozambique.

"Met mango's moet het snel gaan, je kunt geen risico’s nemen. De mango's worden naar Dubai verscheept, vanwaar ze per vrachtwagen naar andere landen worden vervoerd." Hij zegt erg blij te zijn met Maputo en verwacht dat veel meer exporteurs dit jaar gebruik gaan maken van de Mozambikaanse haven.

Publicatiedatum: