Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Markt voor easy peelers herleeft in Europa

De laatste ClemenLuz clementines rollen over de sorteermachines bij Good Hope Marketing in het Zuid-Afrikaanse Citrusdal om plaats te maken voor Nules in de volgende week. Het citrusseizoen komt nu goed op gang, onder meer met de eerste aankomsten van Satsuma's in Rusland deze week.

Omdat de Satsuma-oogst in Zuid-Afrika vroeg is, concurreert ze met de laatste late mandarijnen van het noordelijk halfrond in Rusland en het VK. "Deze situatie heeft het de Zuid-Afrikaanse Satsuma's een beetje moeilijker gemaakt dan vorig jaar, maar dat was dan ook een ongewoon goed jaar. We zien dat er nu een beetje een gat ontstaat in de markt, maar we zullen het pas zeker weten als er meer van ons fruit is aangekomen", zegt Melt van Schoor, marketingmanager bij Good Hope Marketing.

Een product waarvan de populariteit toeneemt, het Zuid-Afrikaanse ras Leanri, dat zal worden verpakt van week 22 tot en met week 26. Het enige nadeel is volgens Melt het venster waarin Leanri concurreert met Novas en Nules. Nadorcotts zullen worden verpakt van week 28 tot en met 38.

Situatie Rode Zee verstoort logistiek
Good Hope Marketing verwacht dit jaar weer te kunnen bouwen op een solide, betrouwbare programmahandel, al zal de besluitvorming tegelijkertijd ook worden beïnvloed door de aantrekkelijke prijs van sinaasappelsap die de minimumprijs voor de export verhoogt, vergelijkbaar met vorig jaar.

"Het is een moeilijk jaar om te voorspellen vanwege de gevolgen van de situatie in de Rode Zee voor concurrerende landen zoals Egypte. Aan het begin van het sinaasappelseizoen van Zuid-Afrika zal Europa zeker nog verzadigd zijn, afhankelijk van hoe lang het duurt voordat het Egyptische product is weggewerkt en de vraag weer aantrekt."

"We zijn een beetje optimistischer over easy peelers. Het wordt waarschijnlijk niet wat het vorig jaar was, maar de vraag trekt al aan en we hopen dat die trend doorzet", vervolgt hij.

De VS zijn consistent winstgevend geweest voor citrustelers in de West-Kaap. Good Hope Marketing heeft programma's met de retail aan de oostkust van de VS voor easy peelers en Navels. "We zijn enthousiast over het komende seizoen in de VS en in Canada."

Het Midden-Oosten raakt snel verzadigd vanwege de nabijheid tot Zuid-Afrika, wat het een risicovolle, maar desondanks belangrijke bestemming maakt op specifieke momenten in het jaar. Het Verre Oosten is ook geen optie, hoewel Van Schoor opmerkt dat er zeker kansen zijn en ze daar selectief zaken doen.

Normale oogst voor Good Hope Marketing
Hitte zou een impact hebben op de maatsortering van het Zuid-Afrikaanse citrus dit seizoen, maar vanuit de boomgaarden die Good Hope Marketing bevoorraden, komt een ander beeld naar voren. "We zien dit seizoen een normale verdeling van de maten: vorig jaar was ons fruit erg groot, maar nu keren we terug naar de gebruikelijke maten."

Voor meer informatie:
Melt van Schoor
Good Hope Marketing
Tel: +27 22 921 8100 (Zuid-Afrika)
https://www.linkedin.com

Publicatiedatum: