Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EFC viert 20-jarig bestaan: "Trots dat Kanzi tweede appelmerk ter wereld is geworden"

EFC viert haar 20-jarig bestaan. Terugblikkend op de successen van EFC spreekt CEO Ilse Hayen trots haar tevredenheid uit over de afgelopen twintig jaar. De grootste prestatie volgens haar? "Het feit dat we KANZI® in vijftien jaar tijd internationaal hebben uitgebouwd tot het tweede appelmerk ter wereld."  

Topmerken
EFC viert haar 20-jarig bestaan met het bereiken van diverse mijlpalen. KANZI is door het rassenmanagementbedrijf uitgebouwd tot een vast item in het retail assortiment. De clubappel KANZI wordt jaarrond aangeboden via het wereldwijde partner netwerk van EFC. In de herfst, winter en lente komen de appels van de Europese boomgaarden, in de zomer van overzeese partners, waardoor consumenten het hele jaar door van een de appel kunnen genieten.

Het appelmerk Greenstar bedient specifiek bedrijven die gespecialiseerd zijn in vers gesneden fruit en convenience concepten. Door het hoge gehalte antioxidanten en vitamine C verkleuren de Greenstar-appels pas na lange tijd. Daarnaast heeft Greenstar in verschillende landen de plaats van lokale groene appel in het schap verworven.

Tevens is de peer Migo geïntroduceerd als eerste centraal beheerde perenras. "De globale perenconsumptie neemt af, maar Migo blijft onverminderd populair in de geselecteerde doelmarkten", zo meldt EFC.

Transnationaal
De coöperatieve vennootschap EFC werd eind 2002 opgericht om een adequaat antwoord te bieden op de toenemende internationalisering van de fruithandel. "Bij de oprichting kende EFC een tweetal hoofddoelstellingen. De eerste was het verwerven en in licentie uitbrengen van hardfruitrassen via ketenregie om een optimale prijs voor de fruitteler te realiseren. Het tweede doel was het voeren van een Gemeenschappelijk Markt Ordening (GMO)-programma voor haar drie aandeelhouders, allen GMO-erkende producenten-organisaties."

De aandeelhoudersstructuur is transnationaal met aandeelhouders in drie landen: Nederland, België en Duitsland. Dat is de basis voor het succes van EFC, volgens Sjors Kruiper, voorzitter van de raad van bestuur. "Deze samenwerking leverde in eerste instantie voordelen op in het kader van het verwerven van Europese subsidies. Het feit dat EFC sterke aandeelhouders heeft met een brede telersbasis in Noordwest-Europa én dat EFC zich internationaal bewezen heeft in de markt met het succes van KANZI, maakt dat het een begeerde partij is voor rassenselectie en commercieel variety management."

Toegevoegde waarde voor de hele keten
De missie van EFC is om voor alle partijen in de fruitketen toegevoegde waarde te creëren. Ilse Hayen vertelt er meer over: "EFC is één van de meest toonaangevende 'variety acquiring and managing companies' met uitmuntende marketing en technische competenties. We zijn een bevoorrechte partner voor onze klanten, licentiepartners en telers en willen rendement genereren voor alle betrokkenen in de keten: van de veredelaars naar de fruittelers, tot de retail en de consumenten. Dit doen wij door de strategie van het nastreven van een premium prijs in een dynamische markt."

De toekomst van nieuwe rassen
De toekomst ziet Ilse rooskleurig tegemoet. Ook de komende jaren gaat EFC verder met het scouten en ontwikkelen van nieuwe appel- en perenrassen en merken die toegevoegde waarde creëren voor alle partijen in de fruitketen. "Dankzij ons netwerk van veredelaars, is het ons technisch team gelukt om drie uitzonderlijke variëteiten te ontdekken en te ontwikkelen. Daarnaast staat de verdere uitrol van ons nieuwe appelras SunSpark dit jaar op de planning. En we blijven zoeken naar andere nieuwe, exceptionele variëteiten met een groot potentieel. EFC onderscheidt zich in de keten en dat blijven we uiteraard ook doen voor de rassen die we momenteel in portfolio hebben. Door samen te werken binnen ons netwerk van toegewijde en professionele partners, zullen we de markt blijven prikkelen met rassen en merken die voldoen aan de eisen van de fruitindustrie van morgen.” Duurzaamheid wordt in de toekomst een steeds belangrijker aspect. Ze besluit: “Als we in de veredelingsprogramma’s rassen vinden die resistent zijn tegen bepaalde ziektes, dan is dat een enorme plus, want we moeten steeds duurzamer gaan telen."

Voor meer informatie: 
EFC
info@efcfruit.com  
www.efcfruit.com   

Publicatiedatum: