Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sérgio Negrão van Jagrao Brazil

Vraag en prijzen voor limes in de lift

"Het hoogseizoen voor de Braziliaanse export van limes naar Europa komt er weer aan en dus nemen de bestellingen toe en zijn de prijzen aan een opwaartse beweging bezig", zegt Sérgio Negrão, CEO en een van de oprichters van Jagrao. "Het kan vlug gaan op de limesmarkt. Brazilië heeft jaarrond limes beschikbaar en is klaar om aan de vraag te voldoen, maar heeft meer financiële zekerheid nodig. Veel importeurs en exporteurs die niet met limes bezig zijn, benadelen uiteindelijk ongewild de markt." 

Hij vertelt dat Braziliaanse limes van een mooie vraag genieten in Europa vanaf de lente tot het einde van de zomer. "Ons bedrijf werkt samen met heel degelijke importeurs. We hopen tot het einde van de Europese zomer gemiddeld acht containers per week te verzenden, terwijl we in het laagseizoen wekelijks twee tot drie containers verladen. Ongeveer 80% van ons volume gaat naar Europa, Turkije en het VK, de rest gaat naar het Midden-Oosten."

Sérgio Negrão van Jagrao Brazil

Negrão legt uit waarom de limesmarkt volgens hem plotseling kan veranderen. "Een van de uitdagingen is het kostenplaatje. Dat is van invloed op de hele keten, maar de impact is het grootst op de teler en de consument. Het is ook nodig de limesprijs te stabiliseren op een reële waarde. In oktober 2022 was ik in Spanje, toen een karton van 4,5 kg werd verkocht voor € 16. In februari was ik in Hamburg en Barendrecht en zag ik er hetzelfde karton voor € 1 verhandeld worden. Maar het ergste was nog dat ik veel fruit verspild zag worden door een gebrek aan vraag. Het was hartverscheurend."

Negrão rolde 12 jaar geleden in de limes business en is nu nog net zo gepassioneerd over dit product als toen hij begon. "Lime is een ongelooflijk stuk fruit: verfrissend en met duizenden andere kwaliteiten. De consumptie is extreem hoog in Brazilië, Mexico en de Verenigde Staten. In Europa is de consumptie ook alleen maar toegenomen de afgelopen jaren, vooral van Braziliaanse limes, die de voorkeur genieten vanwege hun hoge sapgehalte."

Jagrao biedt technische assistentie en financiering aan limestelers die de benodigde GlobalGAP en andere internationale certificeringen hebben. Het werkt samen met vier pakstations in het binnenland van de staat São Paulo. Het fruit wordt meestal verpakt onder de eigen merken Louise Fruit en Green Vault. "Wij komen uit Jagrao en hebben een passie voor fruit. Fruit is leven, fruit is gezondheid en fruit is een superfood. Een van de heerlijkste dingen in het leven is fruit van de boom plukken en ter plekke opeten. Dit gevoel aan de consument proberen door te geven is altijd onze grootste droom geweest", besluit Negrão. 

Voor meer informatie:
Sérgio Negrão
Jagrao
Tel: +55 13 99721 8969 (Brazilië)
sergio@jagraobrazil.com 
www.jagraobrazil.com 

Publicatiedatum: