Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Ondanks inflatie zijn er altijd klanten die kiezen voor grote merken"

De beschikbaarheid van citrus is dit seizoen lager dan normaal geweest, vooral in dit tweede deel. Het weer was ongunstig en de droogte had tijdens verschillende teeltfases een impact op de gewassen.

"Het is een complex citrusseizoen. We moeten ervoor zorgen dat de teelt perfect verloopt en we moeten ook de belangen van de telers beschermen, en daarnaast zijn er de hoge kosten voor verpakking en verkoop. Ondanks het feit dat we de efficiëntie continu proberen te verbeteren, zal de uiteindelijke verkoopprijs onvermijdelijk omhoog moeten", zegt Antonio Alarcón, CEO van The Natural Fruit Company (TNFC).

"In een situatie van inflatie willen grote supermarktketens voor de consument zorgen door prijsstijgingen te vermijden en zelfs voorstellen te lanceren om de boodschappen goedkoper te maken. Het is onze taak om op transparante wijze te informeren over de werkelijke teeltkosten, zeker in een jaar dat ook de opbrengst lager uitvalt", legt Antonio Alarcón uit.

De som van deze factoren zorgt ervoor dat Europa voor de bevoorrading uitkijkt naar derde landen zoals Marokko, Egypte of Turkije. "We weten hoe we moeten omgaan met onze concurrentie. Ondanks de inflatie zijn er altijd klanten die op zoek gaan naar de grote merken. Met een prima service, eigen teelt, garantie op voedselveiligheid en een vertrouwd merk kunnen we ons onderscheiden bij de klanten."

De grote uitdaging van de retail is tegenwoordig om vers fruit in de schappen te verdedigen en de consument te beschermen door middel van informatie en eerlijke prijzen.

Gemeenschappelijk project met meer dan 7.000 ha eigen teelt 
The Natural Fruit Company is in 2019 ontstaan uit de samenvoeging van drie familiebedrijven met uitgebreide ervaring in de teelt en verkoop van sinaasappel, clementine en citroen. Tot eind 2022 zijn er nog enkele bedrijven in de groep opgenomen, elk met hun eigen specialisatie: Marzal (specialist in Sanguinelli sinaasappel), Bruñó (premium merk in meloen, watermeloen en citrus) en NaturGreen (pionier in bio-inclusieve citrusteelt). Met de aansluiting van Bollo werd het portfolio van citrus, meloen en watermeloen versterkt met een honderd jaar oud merk.

"Met de integratie van deze 7 bedrijven vormen we een gemeenschappelijk project met een areaal van ruim 7.000 hectare. We combineren processen, cultuur en visie en blijven de hele tijd van elkaar bijleren", zegt Antonio Alarcón.

TNFC onderscheidt zich als een van de belangrijkste citrusleveranciers, zowel qua volume als merken, en legt veel gewicht in de schaal in de meloenen- en watermeloenenmarkt. Maar de omvang van het project zegt niet alles. "Vanaf het begin is duurzaamheid de belangrijkste pijler van onze activiteiten. We zijn pioniers in het vermarkten van CO₂-neutraal citrus. We proberen onze watervoetafdruk te verkleinen, omdat we het erg belangrijk vinden om het beheer van water, een steeds schaarser wordende hulpbron, te optimaliseren. We meten voortdurend het waterverbruik door middel van sondes op onze percelen. We hebben natuurlijk alle biologische certificeringen en ook een eigen certificatie voor inclusieve teelt, voornamelijk gepromoot door Naturgreen."

"In de komende 5 jaar zie ik TNFC als een volledig geïntegreerd bedrijf, gedreven door zijn topmerken, waarbij kwaliteit belangrijker is dan alle andere aspecten. Er is nog ruimte voor groei in Europa en natuurlijk hopen we ook verder te groeien in bestemmingen buiten de EU. Ons doel is om ons areaal nog verder uit te breiden en te blijven inzetten op duurzame innovatie om nog efficiënter te zijn, want dat is alleen maar goed voor de consument", besluit Antonio Alarcón.

Voor meer informatie: thenaturalfruit.com

Publicatiedatum: