Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Yosi Knop van Galilee Export (Israël):

"Qua kwaliteit tipt de Red Premium aan Florida grapefruit"

In 2020 bracht Galilee Export, de grootste avocado-exporteur van Israël en een van de belangrijkste van citrus en mango, een nieuw product op de markt: Red Premium grapefruit. "Het zijn eigenlijk de unieke teeltomstandigheden die zorgen voor de meerwaarde van dit grapefruit, want op zich is het geen apart ras", legt Yosi Knop uit. "Red Premium, een Sunrise grapefruit, wordt geteeld van het meeste noordelijke punt van het Zee van Galilea tot het uiterste noorden van het land, een gebied niet groter dan 300 km2 waar een microklimaat heerst met zeer hoge temperaturen in de zomer en heel koud weer in de winter. Ook een ingenieus irrigatiesysteem met natuurlijk water afkomstig van de regen en sneeuwval draagt bij aan de specifieke kwaliteit van dit hoogwaardige fruit."

Geduld als hoofdingrediënt
Je vindt het Red Premium grapefruit enkel op percelen van telers die een selectieproces hebben doorstaan en zich houden aan een strikt teeltprotocol uitgeschreven door Galilee Export. "Wanneer het Israëlische grapefruitseizoen van start gaat, zijn wij nog niet bezig. We zijn geduldig en de teler ook. Het fruit aan de bomen wordt elke dag gecontroleerd en pas wanneer het de juiste parameters haalt, beginnen we te plukken. We laten ons niet verleiden door eventuele marktopportuniteiten op een moment dat het fruit nog niet rijp is."     

De pack-out is volgens Yosi verrassend genoeg zelfs hoger dan het gemiddelde voor grapefruit, precies omwille van de ideale teeltomstandigheden – behoudens extreme weersperikelen – én de grote zorg die de telers gedurende het gehele seizoen aan de dag leggen. Het engagement van de telers is immers hoog en ook al zijn er wat initiële investeringen nodig, die worden mettertijd gecompenseerd door de betere prijs die het fruit op de markt behaalt.

Hoewel de teelt- en verwerkingskosten zo’n 25% hoger liggen dan bij ander grapefruit – ook in het pakstation is een zorgvuldige behandeling het codewoord –, blijven de inkomsten vooralsnog wat achter, vooral ook omdat het er de voorbije twee seizoenen niet gemakkelijker op geworden is met de hoge transporttarieven, de sterke shekel en de algehele inflatie in de exportmarkten. "Maar we hebben een goed product waarvoor we in rustiger tijden zeker een klantenbasis zullen vinden die bereid is een meerprijs te betalen", maakt Yosi zich sterk.

Yosi Knop 

Hoge Brix en sapgehalte
Elk land of teeltgebied heeft volgens de verkoopverantwoordelijke een eigen gemiddeld niveau voor de kwaliteitsparameters van grapefruit. "In Spanje zie je andere gemiddelde waarden dan in Florida of Turkije. Ook voor het Israëlische fruit heeft de markt de lat op een bepaalde hoogte gelegd. Zo start doorsnee grapefruit uit Israël het seizoen met een Brix vanaf 6-7 graden en eindigt met 10. Maar Red Premium vermengen we nooit met fruit uit een andere regio in Israël. Dit unieke product begint immers met een Brix van 10 en klimt gaandeweg op tot 12-13 graden. Ander grapefruit start met een sapgehalte van 35-40%, terwijl Red Premium meteen al 45% haalt en naarmate het seizoen vordert 55 tot 60% bereikt. Dat zijn werkelijk uitzonderlijke waarden. Qua kwaliteit tipt de Red Premium aan Florida grapefruit", beweert Yosi.


Links glas met sap van de Red Premium, de andere glazen van andere grapefruitrassen

Beperkt areaal
Een forse uitbreiding van het areaal en de hoeveelheden is onmogelijk, het teeltgebied is daarvoor te klein. In 2020 werd 500 ton op de markt gebracht, vorig jaar was dat 1.000 ton, dit jaar wordt 2.000 ton verwacht en de komende jaren kan dat cijfer nog iets stijgen. Enkele boomgaarden zijn nog niet in productie gekomen en verklaren zich nog steeds telers bereid om aan de slag te gaan volgens de teeltprotocollen van Galilee Export. Het bedrijf zou in de komende jaren graag alle citrustelers in de regio ten noorden van het meer van Tiberias overtuigen om zich aan te sluiten bij het Red Premium-merk. "Dat zou goed zijn voor de telers, goed voor de streek en goed voor de markt. Het potentieel ligt op iets meer dan 5.000 ton."

Dalende consumptie in Europa
Galilee Export exporteert ook grapefruit van standaardkwaliteit naar voornamelijk de Europese markt en niettegenstaande de gezonde eigenschappen van dit fruit – volgens Yosi is het zelfs een van de gezondste citrussoorten –  is de consumptie de laatste jaren dalende in Europa. Uit gegevens die het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) ter beschikking stelt, blijkt dat ondanks een nagenoeg ongewijzigde productie van 107.000 ton in de EU tussen 2017/18 en 2021/22, de consumptie is gedaald van 413.000 naar 360.000 ton. Die neerwaartse trend vinden we, aangezien de EU niet zelfvoorzienend is, ook terug in de importcijfers: van 350.000 naar 295.000 ton. Globaal gezien is zowel de productie als de consumptie met ongeveer 400.000 ton toegenomen in die periode, maar die opwaartse beweging is praktisch volledig toe te schrijven aan de uitbreiding van de teelt en de grotere vraag in China.

Yosi is ervan overtuigd dat, om de vraag naar grapefruit aan te zwengelen, er gezocht moet worden naar andere toepassingen dan consumptie als vers product en in sappen. "Kijk naar de groei van de avocado-categorie. Je ziet avocado in spreads, guacamole en sushi-gerechten. Grapefruit is zeker een fruit dat het goed zou kunnen doen in bijvoorbeeld salades, desserts en ijsjes. We moeten ons ook focussen op het jongere publiek, want bij kinderen is de consumptie heel beperkt."


Zicht op Red Premium plantage 

Minder product uit Mexico naar Europa
De verkoopverantwoordelijke van Galilee Export verwacht geen slecht seizoen voor het Israëlische grapefruit. "Zuid-Afrika stopte iets eerder dan normaal. Toen wij begonnen, was de Europese markt zeer ontvankelijk. We hebben ondertussen ook al wat product verzonden naar het Verre Oosten en later zullen we eveneens containers laden voor Noord-Amerika. Florida – zo hebben we gehoord van collega’s – zal minder fruit hebben, onder meer door schade wegens de doortocht van de orkanen. Mexico, ook een producent van enig belang, zal dus meer product naar de Amerikaanse markt verzenden en het land kijkt overigens aan tegen enorm hoge logistieke kosten voor verlading naar Europa. Dat opent perspectieven voor een goede Europese vraag naar het Israëlische product."

Ook Turkije is niet echt een concurrent te noemen voor het Israëlische fruit, legt Yosi uit. "Turkije vist niet in dezelfde vijver. Met een degelijke kwaliteit en een lowcostproduct heeft het zeker een stevige klantenbasis. Maar wie zoekt naar parameters die erboven uitsteken, komt algauw bij Israël terecht. En de echt uitzonderlijke kwaliteit wordt dan geboden door Red Premium. Het Israëlische grapefruit doet het al 70 jaar goed, wat een stevig fundament is om de markt voor de Red Premium op te bouwen in de komende jaren. Al wie ons product de voorbije twee jaar heeft gekocht, blijft klant. En ook al is de markt voor grapefruit in het algemeen heel lastig de laatste jaren, wij blijven gemakkelijk overeind."

Alles valt of staat met goede telersrelaties
De eigenaren van Galilee Export hebben vier belangrijke pakstations in het noorden van Israël. Het bedrijf betrekt de avocado’s, mango’s en citrus die het in het buitenland afzet van geselecteerde telers die kwaliteitsvol product afleveren. Daarnaast biedt het zijn diensten ook aan telers uit heel Israël aan voor de verwerking, verpakking en export van andere categorieën zoals dadels, paprika’s en granaatappelen. Het management gelooft sterk in transparantie als een basis voor langdurige en vruchtbare relaties met zijn leveranciers. "Zo stellen we op het einde van het seizoen per teler een rapport op met een lijst van de verkoopcijfers en het kostenplaatje, zoals de logistieke kosten en de betaalde taksen", legt Yosi uit. "De teler krijgt inzicht in alle factoren die zijn inkomen bepalen."

Galilee Export is volgens Yosi een aantrekkelijke optie voor telers, omdat het op de internationale markt een ruime klantenbasis en een stevige reputatie heeft opgebouwd op basis van een jarenlange aanwezigheid met kwaliteitsproduct. "Onze goede naam staat garant voor een sterke onderhandelingspositie om mooie prijzen te behalen. Daarnaast valt onze efficiëntie op: zelfs in coronatijd waren wij in staat voor alle volumes van onze telers een afzetmarkt te vinden en de groenten en fruit op tijd op bestemming te krijgen dankzij betrouwbare relaties met meerdere logistieke partijen, of het nu transport over de weg, zee of via de lucht betreft. De logistieke afdeling is overigens het grootste departement binnen ons bedrijf. We zitten er heel kort op en bij het kleinste probleem zoeken we meteen naar een oplossing. We hechten enorm veel belang aan een aspect dat ongetwijfeld de grootste uitdaging is in de huidige AGF-export", besluit Yosi.

Voor meer informatie:
Yosi Knop
Galilee Export
Tel: +972 544 859 446 (Israël)
yosi.k@galil-export.com
www.galilee-export.com