VS wordt belangrijke markt voor Marokkaans citrus

De internationale dimensie van Marokkaans citrus en de sterke punten, uitdagingen en kansen zijn de uitgangspunten van het interview met een ondernemer en groot kenner van de internationale groente- en fruithandel: Stephanie De Wit, eigenaar van het bedrijf Agribianco uit Marrakesh (Marokko). 

"Agri Bianco is in januari 2020 ontstaan vanuit de wens om internationale klanten te voorzien van producten van de hoogste kwaliteit in combinatie met een uitzonderlijke service. Na jarenlang de processen te hebben leren kennen en teams aangestuurd te hebben, realiseerden we ons dat het tijd was om aan ons eigen pad te bouwen en onze kernwaarden toe te voegen aan de AGF-sector."

"Agri Bianco is meer dan een bedrijf", voegt ze eraan toe. "We werken hard om de levering van hoogwaardige producten aan onze klanten over de hele wereld te garanderen, maar we zorgen tegelijkertijd voor onze lokale gemeenschappen. Ons bedrijf beheert alle schakels in de productieketen: van oogst tot levering, we begeleiden elke stap."

"Ons team werkt samen met telers en magazijnen om ervoor te zorgen dat de kwaliteit wordt gerespecteerd en er voldaan wordt aan de specifieke verzoeken en behoeften van onze klanten. We werken op het noordelijk en zuidelijk halfrond, waardoor we jaarrond verse producten kunnen aanbieden. Wij zijn een multicultureel team dat voornamelijk bestaat uit vrouwen die gepassioneerd zijn door consistentie en gelijkheid. Dat is hoe wij onze activiteit begrijpen en de kwaliteit van ons werk garanderen. Ons team is er trots op dat we een uitstekende service bieden aan onze klanten en tegelijkertijd zorgen voor onze omgeving en de mensen om ons heen." 

"We richten ons op nicheproducten met als doel anders te zijn dan de rest. We werken vooral met granaatappelen, paprika's, meloenen, zachtfruit en biologisch en conventioneel citrus."

Kenmerken van Marokkaans citrus
"Marokko kan een product van goede kwaliteit aanbieden en logistiek zijn we zeer goed gepositioneerd om de rest van de wereld te bereiken. We moeten er echter rekening mee houden dat we te maken krijgen met een stijging van de kosten. De prijs voor transport, verpakkingen, meststoffen en gewasbeschermingsproducten is sterk gestegen", vertelt Stephanie. 

Ze herkent ook de sterke punten van Marokkaans citrus: "We hebben een klimaatvoordeel en onze loonkosten zijn ook concurrerender."

Agribianco exporteert zijn producten naar de Verenigde Staten, Canada, Zuid-Afrika, het Verenigd Koninkrijk, Europa en Azië. "De VS wordt een heel belangrijke markt. Zij nemen grote volumes af en we concurreren er niet met Spanje. Dit jaar hebben de Verenigde Staten agressief ingekocht in Marokko."

Met betrekking tot de Aziatische markt zegt ze het volgende: "Azië heeft ruimte voor aanbod en ontwikkeling. Hoewel de afstand een uitdaging is, is het zeker de markt waar we ons in de toekomst op gaan richten."

Voor meer informatie:
Agribianco
https://agribianco.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven