"Veel meloenen op de markt in Italië, maar dat kan snel veranderen"

"Momenteel wordt de meloenenmarkt wat overspoeld, omdat de oogst zich in een paar weken heeft geconcentreerd. De prijzen liggen eerder op een laag niveau en zijn behoorlijk stabiel. Maar ik denk dat er de komende weken tekort aan product zal zijn, juist omdat al het fruit precies nu rijp wordt", vertelt Cristiano Lorenzini van het Italiaanse bedrijf Lorenzini Naturamica.

"De weersomstandigheden zorgen ervoor dat veel fruit op hetzelfde moment rijpt, maar de kwaliteit lijdt er niet onder. Het tegendeel is waar, want het gebrek aan regen garandeert een optimale kwaliteit en houdbaarheid. We telen onze meloenen op zo'n 380 hectare in verschillende gebieden in Italië. Zo spreiden we onze afzet in de tijd en blijven we zo lang mogelijk op de markt. Hier in Mantua worden de grootste volumes gladde meloenen geteeld."

Lorenzini is blij met de goede afzet op de buitenlandse markt. Het bedrijft exporteert onder meer naar Zwitserland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Dubai. "Op dit moment exporteren we ongeveer 20% van onze meloenen", zegt Lorenzini.

Lorenzini kiest al jaren voor kwaliteitsborging. "Al in 1997 kochten we een laseranalysator om de meloenen te onderscheiden op basis van hun Brix-waarde. Sindsdien is de technologie steeds verder geëvolueerd. Vervolgens hebben we het lasermarkeren van elke meloen 'uitgevonden', zodat de consument kan weten wat hij gaat eten. Een code op elk stuk fruit die online op onze site kan worden ingevoerd maakt de meloenen traceerbaar. Het is als het ware een identiteitskaart, met datum en plaats van oogst en Brix-waarde van het stuk fruit."

Dankzij deze onderscheidende kenmerken slaagt Lorenzini erin zich te positioneren bij de betere merken, zelfs in het huidige moeilijke economische klimaat. Het product wordt onder de merknaam op de markt wordt gebracht, met een Brix-waarde tussen 14 en 18.

"We zijn aanwezig op veel groothandelsmarkten en ook in supermarkten kunnen we ons hoogwaardige product aanbieden dankzij het feit dat veel ketens de weg hebben ingeslagen van de promotie van bekende Italiaanse merken die in staat zijn om kwaliteit te garanderen die sterk verschilt van het massaproduct."

Met betrekking tot het probleem van de teeltkosten zegt Lorenzini dat de situatie dit jaar voor iedereen zorgwekkend is. "Om de kosten onder controle te houden, maken we een wekelijkse balans op omdat we het ons niet kunnen veroorloven om te laat op de hoogte te zijn van sommige uit de hand gelopen kosten. Dat doen we ook omdat we sterk geloven in de maatschappelijke waarde van een onderneming. We proberen altijd de mens centraal te stellen, want we voelen ons verantwoordelijkheid voor onze ongeveer 300 medewerkers en hun families."

Voor meer informatie:
Lorenzini Naturamica
Via M. Buonarroti, 15
46028 Sermide (MN) - Italië
Tel: +39 (0)386 915279
marketing@lorenzininaturamica.com 
www.lorenzininaturamica.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven