Joop Vernooij (Staay Food Group) over eerste commerciële oogst

"Red Conference-peer biedt retail kans om klanten te verrassen op perengebied”

Tholen - Tijdens Interpera gaf Joop Vernooij van Staay Food Group de internationale bezoekers een inkijkje in de Nederlandse bloeiperiode. "Er is een vroege bloei geweest en een zeer goede ontwikkeling van de vruchten door de lange periode van mooi weer na de bloei. Hierdoor is de maatvoering wat groter. We verwachten een normale productie die vergelijkbaar is met die van 2020. De kwaliteit is bovendien top dankzij het mooie weer."

Dit jaar wordt ook de eerste commerciële oogst van de Red Conference verwacht. "Het fruit ontwikkelt zich prachtig. De omvang van de oogst zal echter wat beperkter zijn. We hebben immers te maken gehad met een zware junirui van de peren. Dit geldt nog eens extra voor de jonge bomen van de Red Conference. Door deze natuurlijke uitdunning krijgen we wat minder maar wel mooi groot fruit. Wat dat betreft, lijkt deze oogst zeer goed geschikt om de Red Conference op de markt te brengen en een goede eerste indruk achter te laten."

Staay Food Group heeft inmiddels 60 hectare Red Conference verspreid over Nederland staan. "Eind augustus kunnen we de peren gaan oogsten. Dat is 3 weken eerder dan afgelopen seizoen. Dit geldt ook voor de Red Conference. Na het terugkoelen zal de Red Conference dan vanaf september dus voor het eerst (beperkt!) beschikbaar zijn voor de verkoop." 

Volgens Joop is er belangstelling voor de Red Conference-peer in binnen- en buitenland. "We merken al langer dat er in het buitenland veel vraag is naar rode peren. De Nederlandse consument blijft tot nu toe echter trouw aan de Conference-peer. Dit maakt het voor retailers erg lastig om hun klanten te verrassen en zich te onderscheiden op perengebied. Een rode variant van de vertrouwde Conference biedt hierin kansen. Temeer omdat deze peer ook eigenschappen heeft die zich goed lenen voor het almaar groeiende ready-to-eatsegment."

Op de vraag hoe hij naar de toekomst kijkt, gezien de almaar stijgende prijzen, antwoordt Joop: "Het zal niet meevallen met de aanhoudende prijsdruk en stijgende kosten. Je zult je als teler op de één of andere manier moeten onderscheiden. Met ons opvallende assortiment aan exclusieve rassen (Dazzling Gold, Early Desire en nu ook de Red Conference) en het volume aan traditioneel hardfruit, denk ik dat we sterk staan opgesteld."

Voor meer informatie:
Staay Food Group / Frupaks-Vernooij
’t Hoog 5
3451 RC Vleuten
+31 (0)345 656 500
vleuten@staay.nl 
www.staayfoodgroup.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven