Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Andres Ribas, FruitOne Europe:

“Enorm goede vraag naar eerste citroenen van het zuidelijk halfrond”

Tholen - FruitOne ontving een paar weken terug al citroenen van goede kwaliteit van de eigen plantages, vertelt Andres Ribas, Managing Director voor Europa. “En deze week ontvangen we Argentijnse citroenen van topkwaliteit van Ledesma, wat voor velen geldt als de standaard uit Argentinië voor citroenen en sinaasappelen.”

“Het is een genoegen de Europese markt te betreden, die momenteel wordt getypeerd door onvoldoende volumes, overgroeide maten en citroenen van een mindere kwaliteit. Door de weersomstandigheden waar Spanje en Turkije de afgelopen maanden mee te maken hebben gehad, is het duidelijk dat de houdbaarheid en maatvoering van die citroenen moeiten hebben om aan de marktspecificaties te voldoen.”

“Vanwege onregelmatige verschepingen, strenge fytosanitaire controles in het land van herkomst en enorm hoge kosten voor de zeevracht is het zuidelijk halfrond er tot op heden niet in geslaagd om voldoende citroenen te laden om aan de Europese vraag te voldoen. De komende maanden zal de situatie met de aankomsten zeker veranderen, maar voorlopig ervaren we een enorme vraag naar onze kwaliteitscitroenen.”

De marktomstandigheden zijn volgens Andres bizar. “Het is veel te complex om de verwachte vraag en opbrengsten te visualiseren en lang van tevoren te voorspellen wat er gaat gebeuren. Of het nu de oorlog in Oekraïne betreft, de logistieke extremen in beschikbaarheid en kosten, het veranderende klimaat dat invloed heeft op de gewassen en de infrastructuur, alsmede de inflatie en sociale onrust in veel teeltlanden.”

“Dan zijn er nog de voedsel- en energiekosten die de consumptie beïnvloeden, valutamarkten die op en neer bewegen en zelfs crypto-markten die fluctueren. Daarnaast zijn er nog steeds problemen met de Covid-besmettingen in sommige landen, hoewel veel mensen dit proberen te vergeten. China is een voorbeeld dat de hele planning van de containerrotaties verandert en waarschijnlijk de consumentenprijzen zal beïnvloeden”, verduidelijkt Ribas.

Momenteel ontvangt FruitOne Europe ook de eerste grapefruit uit Zuid-Afrika en die kwaliteit is net als de citroenen goed te noemen. Ondertussen beginnen de eerste teeltbedrijven van FruitOne in Zuid-Afrika ook met de oogst van Tango-mandarijnen voor de export. “Het fruit kleurt wekelijks mooier en met dank aan de bewustwording bij de consument over de eet- en smaakkwaliteit is dit ras een groot succes geworden bij Europese retailers en andere gespecialiseerde segmenten.”

“Het is duidelijk een jaar om de kosten in de keten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren met een goede segmentatie van programma’s naar de beste klanten over de hele wereld en om de juiste merken te verdedigen, zodat een goed shelflife kan worden gegarandeerd volgens de gestelde MRL-normen. Met stevige verpakkingen en de beste rassen om de consument van topkwaliteit citrus te voorzien. Een marketingmix die we in het afgelopen decennium al in onze groep en met onze geassocieerde partners naar voren hebben gebracht”, besluit Ribas.

Voor meer informatie:
Andres Ribas van Oosterom
Fruitone Europe
Bahialaan 100
Rotterdam
+31 (0)10 7630 330
andres@fruitone-europe.com 
www.fruitone-europe.com