Vanwege Russische inval in Oekraïne zal fruit naar andere markten worden omgeleid

Uruguay probeert stijging logistieke kosten komend citrusseizoen beheersbaar te houden

De regio Oost-Europa ligt momenteel buiten het bereik voor Uruguayaanse citrustelers, die zich voorbereiden op het oogstseizoen dat begin april van start gaat. Volgens Marta Bentancur, van de Union of Fruit Producers and Exporters of Uruguay (UPEFRUY), zal de sector de stijging van logistieke kosten en vertragingen zorgvuldig moeten beheersen als zij van dit seizoen een succes wil maken. 

"Voor Uruguay en vele andere landen zal deze crisis gevolgen hebben voor het komende citrusseizoen. Voor ons ligt het probleem in de regio Rusland, Oekraïne en Belarus. Zelfs al zou er handel mogelijk zijn, dan gelden er logistieke beperkingen en zijn betalingen niet mogelijk. Anderzijds is het zo dat als de oorlog langer duurt alle leveranciers van het zuidelijk halfrond hun fruit naar Europa, de VS, het Midden-Oosten en Azië zullen verladen, hetgeen een verstorend effect zal hebben op deze markten," zegt Bentancur. 

"Dit alles komt in een tijd, waarin we al te maken hebben met hogere input- en transportkosten. We houden dan ook rekening met een zeer uitdagend seizoen en hopen dat er snel een einde aan deze crisis komt, en dan met name voor degenen die direct door het oorlogsgeweld worden getroffen," vervolgt Bentancur. 

"Hoewel ons exportseizoen nog niet is begonnen, zou ons fruit normaal gesproken vanaf half april in de getroffen regio aankomen. Rederijen hebben al laten weten dat zij geen koelcontainers naar dit gebied zullen verladen. Dit zou ertoe kunnen leiden dat het fruit in plaats daarvan wordt omgeleid naar Europa, de VS en Azië. Dit geldt vooral voor fruit van grote spelers, zoals Zuid-Afrika. Het fruit zal deels op markten buiten Rusland worden verkocht en sommige rassen zullen op de lokale markt worden afgezet," legt Bentancur uit. 

Ze vertelt dat Uruguay geen easypeelers meer naar het VK exporteert vanwege de torenhoge heffingen, die 14% bedragen. Het omleiden van fruit is ook lastig gezien de verschillende kwaliteitscriteria en MRL-normen die markten hanteren. Volgens Bentancur leeft Uruguay de MRL-normen echter strikt na. "Ons voornaamste exportgewas is citrus, waarvan de oogst omstreeks week 11 van start gaat. We beginnen met het plukken van mandarijnen (Satsuma's), gevolgd door sinaasappelen en citroenen," zegt Bentancur. 

In 2021 exporteerde Uruguay zo'n 5.000 ton citrus (ter waarde van €3,2 mln) naar Rusland, Oekraïne en Belarus. De totale citrusexport in 2021 bedroeg 100.000 ton. 

Betancur vertelt dat de sector in Uruguay op basis van ramingen dit seizoen ongeveer evenveel fruit verwacht te oogsten als vorig jaar. "We beginnen met de export van premium mandarijnen naar de VS. We hadden een droge zomer en de kwaliteit van het fruit is uitstekend. Er worden goede aantallen verwacht. We zien wel wat problemen met de maten, hoewel de neerslag in maart hierin verbetering zal brengen wat betreft easypeelers. Het is nog te vroeg om iets over sinaasappelen te zeggen. We exporteren ook steeds meer citroenen en hopen ook voor deze categorie op een goed seizoen."

"De sector is omgeschakeld naar nieuwe citrusrassen die nu hun volledige productiepotentieel bereiken. We hopen dat deze nieuwe mandarijnen-, sinaasappel- en citroenrassen een positieve impact zullen hebben, en dan met name in de VS en Europa, hoewel we ook naar het Midden-Oosten exporteren."

"We zijn er niet in geslaagd om de Chinese markt te ontwikkelen zoals we hadden gehoopt. Dit heeft te maken met logistieke problemen, zoals de grote afstand tot deze markt en het tekort aan containers, dat nog werd verergerd door de pandemie. Het komende seizoen zijn de kosten voor zeevrachtverlading en de beschikbaarheid van schepen en containers de grootste uitdagingen voor ons. Vorig seizoen deden schepen Montevideo niet eens aan en werd onze haven overgeslagen. Dit was een enorm probleem. We gaan nu €2.750 tot €3.667 meer betalen per container. Dit heeft niet alleen gevolgen voor onze financiën maar ook voor de kwaliteit van ons fruit. Dit is een probleem waar iedereen last van heeft. We moeten er alles aan doen om de kwaliteit van ons fruit bij aankomst te waarborgen voor onze klanten," zegt Bentancur tot slot. 

Voor meer informatie: 
Marta Bentancur
UPEFRUY
Tel: +598 2916 0635
marta.bentancur@gmail.com 
www.uruguayfruits.com.uy 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven