Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Adam Olins, BerryWorld Group

"Op weg naar 2022 blijft duurzaamheid een integraal onderdeel"

Ondanks de wereldwijde uitdagingen die Covid-19 in 2020 met zich meebracht, heeft de BerryWorld Group zich over het geheel genomen goed kunnen houden, dankzij het robuuste aanbod van eigen variëteiten, de expertise op het gebied van online retail (met name in het Verenigd Koninkrijk) en puur omdat het een gezond product verkoopt.

"Bepaalde onderdelen van ons bedrijf werden zwaarder getroffen dan andere, zoals PrepWorld, ons kant-en-klare bedrijfsonderdeel, dat te lijden had onder een daling van de vraag voor onderweg, omdat scholen en kantoren een groot deel van 2020 gesloten waren, aldus Adam Olins, CEO van de BerryWorld Group. "Het bedrijf kreeg echter erkenning van de sector voor zijn snelle reactie op de uitbraak, waardoor de fabriek gedurende de hele periode veilig openbleef om klanten te blijven bedienen. Het algehele resultaat is er een waar we trots op zijn en is te danken aan het harde werk van al onze medewerkers, onze telers, retailers en partners."

Tot nu toe is 2021 een positief jaar geweest wat de prestaties betreft, hoewel het bedrijf vele uitdagingen heeft gekend. Toen overal ter wereld de lockdowns afnamen en het consumentenvertrouwen weer toenam, profiteerde het bedrijf daarvan, door de overstap naar online, waar het bedrijf goed op was voorbereid.

"De impact van Covid en Brexit heeft echter geleid tot aanzienlijke uitdagingen op het gebied van de beschikbaarheid van arbeidskrachten voor zowel onze telers als onze eigen teelt- en productiebedrijven. De daarmee gepaard gaande tekorten aan vervoerders in het Verenigd Koninkrijk, in combinatie met de brandstofcrisis en de stijgende energie- en vrachtprijzen, hebben onze toeleveringsketens uitgedaagd om innovatiever te werk te gaan.

"Dankzij onze strategische allianties met onze retailers en sterke relaties met onze telers zijn we er echter in geslaagd om verschuivingen in de seizoenen en de bovengenoemde uitdagingen doeltreffend aan te gaan. De vooruitzichten voor de komende maanden blijven positief, aangezien de wereldwijde vraag naar klein fruit blijft groeien en onze internationale marketingdesks zich verder ontwikkelen in traditioneel onderbediende markten.

Als integraal onderdeel van de onderneming blijft BerryWorld haar inspanningen richten op de ontwikkeling van rassen om haar eigen portfolio voortdurend te verbeteren voor zowel consumenten, klanten als telers.

"Terwijl traditionele veredeling deel blijft uitmaken van deze rassenontwikkeling, investeren we in toenemende mate in biotechnologieën en in vermeerderingscycli en plantentoevoer."


Het nieuw pakhuis in Nederland

"Op het gebied van kapitaalinvesteringen is ons nieuwe verpakkingscentrum in Nederland nu volledig operationeel, waardoor we een end-to-end service kunnen bieden aan onze telers en Europese klanten. In het Verenigd Koninkrijk is PrepWorld bezig met de ontwikkeling van een nieuwe, speciale fabriek voor bereid fruit in Kent, wat mogelijkheden biedt voor uitbreiding van het bedrijf.

"Wat onze Australische activiteiten betreft, heeft onze joint venture partner Piñata Farms de productie uitgebreid naar Tasmanië en zijn wij doorgegaan met het vergroten van onze exclusieve aardbeienaanvoer. Intussen hebben we ook een overeenkomst gesloten voor de teelt, marketing en distributie van bessen van het merk BerryWorld in Nieuw-Zeeland. In Amerika blijven we de productie van onze eigen variëteiten uitbreiden met een verhoogde frambozenaanplant in Mexico."

De onderneming heeft ook de binnenlandse verkoop in Zuid-Afrika aanzienlijk zien stijgen, aangezien de populariteit van blauwe bessen elk jaar toeneemt.

"Tegen het einde van het seizoen zal BerryWorld een jaar-op-jaar groei van ongeveer 15% hebben voor blauwe bessen uit Zuid-Afrika en Zimbabwe. Dit is iets minder dan de eerdere schattingen, maar nog steeds een zeer gezonde groei, waar we blij mee zijn," aldus Stefan Viljoen, Sales Manager Berry World South Africa.

De pluk van blauwe bessen voor de export gaat door tot half januari en de verkoop op de lokale markt gaat door tot half februari. "We zijn er trots op dat we het hele jaar door een exclusief aanbod van de best smakende bessen kunnen ontwikkelen", legt Adrian Olins, CEO van BerryWorld division, uit.

"Wat blauwe bessen betreft, is het ons doel om 52 weken per jaar de beste grootte, smaak en textuur op de markt te brengen. Voor het zuidelijk halfrond zijn wij van mening dat de Zuid-Afrikaanse MBO-variëteiten, exclusief voor BerryWorld, de beste in hun klasse zijn. De Chileense MBO doet het goed en helpt de traditionele kloof tussen de productie op het zuidelijke en noordelijke halfrond te overbruggen. Het Marokkaanse seizoen sluit goed aan bij dat van Zuid-Afrika en we zijn al begonnen met de levering van BerryWorld® Eureka Sunrise®, die algemeen wordt beschouwd als de beste blauwe bessensoort uit Zuid-Marokko. Vanuit Marokko gaan we naar het noorden, via Spanje en Portugal en vervolgens naar het begin van de Zimbabwaanse productie, waarmee de jaarlijkse aanvoercyclus wordt gesloten."

"Bovendien vergroten wij onze aanplant van MBO Northern highbush in heel Europa om de productie van blauwe bessen van vergelijkbare kwaliteit aan te vullen. In de afgelopen tien jaar zijn smaak, grootte en textuur in de ontwikkelde bessensoorten de belangrijkste kenmerken geweest die de keuze van de consument hebben bepaald; wij zijn van mening dat het aanbieden van de beste rassen ter wereld het hele jaar door de sleutel is tot de ontwikkeling van bessensectoren over de hele wereld.

"BerryWorld werkt samen met onze bestaande internationale telers om het aanbod uit te breiden en blijft nieuwe productiegebieden onderzoeken, met bijzondere belangstelling voor Afrika."

BerryWorld 2021 Highlights
"2021 is een succesvol jaar geweest voor de BerryWorld Group omdat we internationaal blijven groeien en tegelijkertijd een goed presterend, prijswinnend en duurzaam bedrijf blijven", vervolgt Adam Olins, CEO van de BerryWorld Group.

"In januari werden twee van onze eigen frambozenvariëteiten uit het BerryWorld Plus-programma bekroond met Superior Taste Awards door het International Taste Institute in Brussel.
"In maart werd ons Europese distributiecentrum, gevestigd in Made in Nederland, erkend voor zijn duurzame bouw en ontwerp met een BREEAM 'Outstanding' certificering, een topprijs voor milieuvriendelijk ontwerp.

"In de loop van 2021 konden we blijven bewijzen dat we gaan voor duurzaamheid, via de lancering van onze duurzaamheidsstrategie voor de BerryWorld Group. We zijn actief betrokken geweest bij tal van projecten om onze impact op het milieu te blijven minimaliseren, waaronder het bijhouden en verminderen van onze CO2-voetafdruk, het optimaliseren van ons watergebruik en onze toeleveringsketen, het investeren in innovatieve verpakkingsoplossingen en het bestrijden van voedselverspilling met onze liefdadigheidspartners."

Sinds het begin van de pandemie in 2020 hebben BerryWorld UK en haar telers het equivalent van meer dan een half miljoen maaltijden gedoneerd aan mensen in nood, samen met liefdadigheidspartner FareShare. Ze hebben hun inspanningen ook uitgebreid naar Spanje en zijn begonnen met het doneren van het overtollige fruit van de R&D-vestiging aan een lokale vereniging die elke dag maaltijden verstrekt aan meer dan 150 mensen.

"Ook met het oog op 2022 blijft duurzaamheid een integraal onderdeel van ons bedrijf en we kijken ernaar uit om voort te bouwen op de successen van 2021."

Voor meer informatie:
Gloria López-Marin
BerryWorld Group
gloria.lopezmarin@berryworld.com  

Publicatiedatum: