Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ortofrutta dei F.lli Scuderi

Kleuring Siciliaanse bloedsinaasappelen licht vertraagd

De start van het Siciliaanse Taroccoseizoen zal over enkele weken beginnen. Pas dan heeft de bloedsinaasappel de juiste kleur en suikergehalte om op de markt te brengen. "Door de overvloedige regenval is de rijping en kleuring van het fruit dit seizoen vertraagd," zo vertelt Salvatore Scuderi, eigenaar van het familiebedrijf Ortofrutta dei F.lli Scuderi.

Salvatore Scuderi (directeur), Salvatore Maugeri (verantwoordelijke Verwerking en Verkoop) en Salvatore Scuderi (verantwoordelijke Teelt en Oogst)

"Ongunstige weersomstandigheden in sommige teeltgebieden van Sicilië hebben niet alleen een deel van de citrusoogst beschadigd, maar ook de percelen praktisch ontoegankelijk gemaakt, waardoor de oogst van sinaasappelen en citroenen is vertraagd. Ons paradepaardje is de Tarocco-sinaasappel, die we telen in de vlakte van Catania."

Ortofrutta dei F.lli Scuderi, een teelt- en verwerkingsbedrijf van citrus, werd in de jaren vijftig, tijdens de periode van economisch herstel na WO II, opgericht door Salvatore Scuderi. Zeventig jaar lang innoveren en aandacht schenken aan de behoeften van de klant hebben ertoe geleid dat het bedrijf het vertrouwen heeft kunnen winnen van vele klanten in binnen- en buitenland. Het bedrijf beschikt over een areaal van zo'n 600 hectare en brengt gemiddeld ongeveer 8.000 ton citrus per jaar op de markt.

De afzetkalender beslaat het hele seizoen. Met een mix van verschillende vroege en late rassen kan de klant ononderbroken bediend worden, maar het citrus wordt altijd geoogst op het optimale rijpingsmoment.

De belangrijkste rassen zijn Navel, Tarocco, Moro, Sanguinello en Nova clementines. In de laatste fase van het seizoen, vanaf april, brengt het bedrijf sinaasappelen van de rassen Tarocco Gallo, Sciara, Meli en Sant'Alfio op de markt.

"Twee weken geleden zijn we begonnen met het vermarkten van Navelines. De marktvraag is eerder matig", zegt Scuderi. "Nu is het wachten op de kleuring van de bloedsinaasappelen Moro en Tarocco. Daar hebben we kou voor nodig. Op dit moment is de vraag naar citrus niet zo groot, maar ook het aanbod is beperkt vanwege ongunstige weersomstandigheden. Ik wil graag onderstrepen dat het voor een merk, dat zich richt op de retail, het van essentieel belang is om constant hoge kwaliteit te leveren, anders riskeer je retouren en geschillen. Uiteraard wordt de prijs niet bepaald door teeltfactoren, maar door de vraag op de markt. Momenteel neemt de markt onze hoeveelheden redelijk goed op. Maar straks komen de grote hoeveelheden bloedsinaasappelen er aan. Hopelijk kunnen we die ook vlot afzetten."

De citrussector heeft met enkele problemen af te rekenen waarvan sommige al aan het begin van de pandemie aan het licht kwamen: het tekort aan arbeidskrachten en de stijging van de verpakkings- en energiekosten. Het probleem blijft nog steeds om citrus rendabeler te maken voor de teler, wat in Sicilië bemoeilijkt wordt door de geringe bereidheid tot samenwerking binnen de sector.

"In Noord-Italië zijn er wel mooie voorbeelden van netwerken tussen telers die veel voordelen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan de hele appeltoeleveringsketen. Maar in Sicilië is er een sterke weerstand tegen verandering en daarom gaat het van jaar tot jaar slechter met de prijzen. En zo blijft de klant eenzijdig de prijs bepalen, ook al stijgen onze productiekosten."

Een van de hefbomen die de Siciliaanse citrussector ondersteunen, is de verhoogde aandacht voor duurzaam en lokaal geteelde groenten en fruit.

"Maar op dit moment moet onze grootste afzet eigenlijk nog beginnen. We hopen op acceptabele prijzen die de bedrijven in staat zullen stellen om de prijsstijgingen van logistiek, energie en grondstoffen, die het afgelopen jaar uit de hand zijn gelopen, beter op te vangen."

"We zetten ons citrus af richting retail, waar het essentieel is om voldoende volumes van hoogwaardige producten te garanderen, ondersteund door kwaliteitscertificeringen. We gebruiken steeds vaker papieren verpakkingen, kratten met een statiegeldsysteem of recyclebare plastic verpakkingen. Maar als we het over duurzaamheid hebben, moeten we het niet alleen hebben over het ecologische, maar ook over het economische aspect. Want als de prijzen laag blijven, zullen de telers hun motivatie verliezen en ook minder middelen ter beschikking hebben om te besteden aan innovatie, waardoor investeren in de sector steeds minder duurzaam zal zijn," besluit Salvatore Scuderi.

Voor meer informatie:
Ortofrutta dei F.lli Scuderi
Via XVI Strada 20/22
Zona Industriale
95121 Catania (Italië)
Tel: +39 (0)95 591933
info@ortofruttascuderi.it
www.ortofruttascuderi.it

Publicatiedatum: