Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Export Italiaanse clubappelrassen naar Azië zal naar verwachting stabiel zijn"

Het nieuwe Italiaanse appelexportseizoen is begonnen. Onder invloed van diverse factoren, zoals de aanhoudende Covid-pandemie en de wereldwijde crisis in de scheepscapaciteit, ontstaan er uitdagingen voor de totale export van Italiaanse appelen naar Azië dit seizoen. Kevin, de Asia Market Manager van Omnifresh, gaf onlangs zijn visie op de uitdagingen en strategieën met betrekking tot de Italiaanse appelexportmarkt dit seizoen.

De Italiaanse 'Ambrosia'-appel

Naast de promotie van Italiaanse appelen van reguliere rassen is Omnifresh verantwoordelijk voor de afzet en marketing van de beste Italiaanse clubrassen, zoals Ambrosia, Yello, Kanzi en CrimsonSnow op de Aziatische markt. "Kenmerkend voor clubappelrassen is dat het proces van aanplant tot afzet volledig wordt gecontroleerd door erkende telers en exporteurs. Dit waarborgt de kwaliteit en de unieke smaak en ervaring voor de consument zonder de markt te overvoeren."

"Sinds Omnifresh in 2018 is begonnen met de export naar Azië hebben ze veel positieve feedback ontvangen van klanten in Hongkong, Maleisië, Singapore en andere Aziatische markten, met name de Ambrosia-appelen die in Italië worden geteeld. Ambrosia is erg knapperig en erg zoet, wat perfect aansluit bij de smaak en voorkeuren van Aziatische consumenten," aldus Kevin.

Italiaanse premium clubappelen van links naar rechts: Ambrosia, Yello, Kanzi en Crimson Snow

"De weersomstandigheden in de Italiaanse appelboomgaarden waren dit jaar gunstig. De algemene kwaliteit van de Italiaanse appelen is uitstekend. Over het geheel genomen zijn de kleur, de smaak en de Brix prima. De opbrengst van alle Italiaanse appelvariëteiten zullen dit jaar naar verwachting toenemen. De totale export van Italiaanse appelen naar de Aziatische markt heeft echter nog steeds te lijden onder verschillende externe factoren."

"De scheepvaartcrisis is momenteel het grootste probleem waarmee we te maken hebben bij de export naar Azië. In de afgelopen maanden zijn de vrachtkosten van Europa naar Hongkong, Maleisië, Singapore en andere Aziatische havens ongelooflijk hoog en de aankomst op de plaats van bestemming werd vaak met 10-15 dagen vertraagd. De vertragingen bij de verlading hebben de totale export aangetast."

"Ten tweede is er een tekort aan arbeidskrachten in veel teeltgebieden als gevolg van de steeds terugkerende uitbraken van Covid-19. De arbeidskosten stijgen in elk deel van de toeleveringsketen, van het teeltgebied tot de havens van bestemming. De stijgende arbeidskosten, kartons en logistiek doen de retailprijs van appelen onvermijdelijk stijgen, wat zeker gevolgen zal hebben voor de vraag. Wij kunnen de kosten slechts zoveel mogelijk in de hand houden en zelfs een deel van de extra kosten zelf dragen. Op dit moment ligt de prijs van verschillende van onze clubappelrassen in Azië nog steeds binnen een redelijke marge. In combinatie met de voorliefde van de consument voor onze clubappelrassen is de vraag nog steeds relatief stabiel, zelfs onder deze uitdagende marktsituatie."

Italiaanse Ambrosia appelen voorbereiden voor transport naar Azië

"In termen van afzet onderscheiden onze premium clubrasappelen zich in smaak en aroma, dus er is altijd een groeiende vraag van consumenten in Azië. Hoewel de marktvraag naar clubrassen dit seizoen gestaag is, moeten we nog steeds voorzichtig te werk gaan vanwege de impact van de wereldwijde scheepvaartcrisis en de algemene economische omgeving en omstandigheden op de Aziatische markt," legt Kevin uit.

Omnifresh is opgericht in 2018, toen drie grote Italiaanse appelbedrijven, RK Growers, Rivoira en VIP Val Venosta, de handen ineen sloegen. De drie bedrijven vertegenwoordigen samen meer dan 20% van de Italiaanse appelteelt, wat neerkomt op meer dan 400.000 ton Italiaanse appelen van topkwaliteit.

Voor meer informatie: 
Kevin Au Yeung – Asia Market Manager
RK Growers Srl / Omnifresh™ Apple
Kevin.auyeung@rkg.it
www.rkg.it
www.omnifreshco.com 

Publicatiedatum: