Italië verwacht 40% minder kaki's op de markt te brengen

Met een areaal van 350 hectare is het Italiaanse Agrintesa een belangrijke speler op het gebied van de teelt en afzet van kaki's. Dit jaar wordt er echter een zeer aanzienlijke daling verwacht. Cristian Moretti, algemeen directeur van Agrintesa en Enrico Bucchi, commercieel directeur van Alegra Italia, vertellen hierover.

Cristian Moretti en Enrico Bucchi

Wat is de situatie in de verschillende gebieden?
“Agrintesa is het referentiebedrijf op nationaal niveau voor kaki's. Sinds de jaren zeventig zijn wij met het merk PAF op de markt. Wij telen op ongeveer 350 hectare verdeeld over Emilia-Romagna. Voor onze leden is de kaki een belangrijke teelt, die goed past in de jaarplanning en het mogelijk maakt het assortiment aan te vullen met een door de markt gewaardeerde vrucht. Het is een goede teelt, waarbij Agrintesa garant staat voor een hoog serviceniveau”, zegt Moretti.

“Dit jaar ligt de beschikbare hoeveelheid kaki’s ver onder het gemiddelde. Dit is te wijten aan de voorjaarsvorst, die aanzienlijke schade heeft toegebracht. Ten opzichte van een potentiële oogst van meer dan 7.000 ton, verwachten wij voor 2021 een daling van 30 tot 40%. De komende weken zal er meer duidelijk worden. Het grootste verlies zal voor het Rojo Brilante ras zijn, die gevoeliger is voor de gevolgen van lage temperaturen. Het tekort past in een fruitteeltscenario dat wordt gekenmerkt door andere tekorten, in de eerste plaats dat van peren. Ik ben ervan overtuigd dat de markt genereus zal zijn en ons in staat zal stellen het tekort in waarde aan te vullen”, zegt Moretti.

Wanneer is de oogst begonnen en wanneer zal hij eindigen?
“De oogst van de Loto di Romagna kaki is net begonnen en zal nog ongeveer twee weken duren. De oogst van de Rojo Brilante begint volgende week. Normaal gesproken loopt het commerciële venster door tot half december, maar veel zal afhangen van de beschikbare hoeveelheden”, zegt Bucchi.

Hoe is de situatie op de nationale markt?
“De Alegra Group is het referentiepunt voor de nationale distributie op het gebied van kaki's. Wij garanderen onze klanten goede service en een complete productsegmentatie: van huismerk, beheerd door Alegra, via de premium lijn met Valfrutta Fresco, tot biologisch via onze associatie Brio. Er is ook een ruime keuze aan verpakkingen, die steeds milieuvriendelijker worden. De prijzen zijn zeer hoog. De kaki tipo is veruit het populairst, maar de Rojo Brilante is bezig met een opmars. Desondanks geeft de Italiaanse consument de voorkeur aan een nationaal gewas boven een Spaans gewas”, zegt Bucchi.

Welk percentage is bestemd voor het buitenland?
“Oostenrijk en Zwitserland zijn liefhebbers van de kaki en wij zijn al jaren op deze markten aanwezig. In totaal is ongeveer 10% van onze kaki’s bestemd voor de export”, zegt Bucchi.

Het lijkt erop dat het Spaanse kakiseizoen dit jaar niet heel goed zal zijn. Hoe ziet u het internationale concurrentiescenario?
“Als het gaat om de Rojo Brilante op de buitenlandse markten, is Spanje ongetwijfeld koploper. In Italië is de voorkeur voor binnenlandse gewassen groot en is men bereid prijsverschillen te betalen. In het buitenland daarentegen is de situatie anders; op de overzeese markten wordt het scenario, seizoen na seizoen, bepaald door de beschikbaarheid van het Spaanse gewas. Hoewel het Spaanse seizoen niet briljant was, zal de beperkte beschikbaarheid van de Italiaanse Rojo Brilante de uitvoermogelijkheden voor Italië helaas zeer beperkt maken”, besluit Bucchi.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven