José Tomás, Frutomás (Spanje):

"Als de vraag goed is, zal er een gebrek aan kaki’s op de markt zijn"

De achteruitgang van de kakiteelt in het oosten van Spanje, waar het merendeel van de percelen liggen, met name in Ribera Alta, een streek in de provincie Valencia, zal dé factor zijn die het verloop van dit seizoen zal bepalen. Toch kunnen ook enkele andere factoren een rol spelen, zoals de afgelopen maanden is gezien bij het zomerfruit.  

"Het seizoen zou inderdaad wel eens eerder kunnen eindigen, maar het gebrek aan kaki’s zal alleen voelbaar zijn als ook de vraag goed is. Is er consumptie, dan komen we kaki’s tekort, maar als dat niet het geval is, kunnen we zomaar met overschotten blijven zitten, ook al is de oogst niet groot", vertelt José Tomás, directeur van het Valenciaanse bedrijf Frutomás.

"Het bewijs daarvoor wordt ons aangeleverd door het steenfruitseizoen. Er was 30 à 40% minder fruit beschikbaar en desondanks hebben we geen probleem van schaarste gekend. Wat er in feite is gebeurd, is dat de prijzen stegen en dat de consument, in plaats van voor steenfruit te kiezen, andere fruitsoorten kocht. Watermeloen heeft wat dat betreft ook een moeilijk seizoen achter de rug, omdat er door de kou nauwelijks consumptie was", herinnert José zich. En dat terwijl het teeltareaal zowel in Castilla-La Mancha als in Almería dit jaar was toegenomen.

Kaki's van het merk Le Pop (Frutomás)

Voorlopig is het evenwel de harde realiteit dat er heel wat minder kaki’s beschikbaar zijn in de Valenciaanse Gemeenschap. "Naast enkele percelen in Andalusië hebben we vooral boomgaarden in Turia, Ribera en Carlet, allemaal streken in de provincie Valencia, en daar hebben we toch een productieverlies van zo’n 35 à 40%. Er zijn twee oorzaken: hagel en cotonet", legt José uit.

Het belang van promotiecampagnes
Het belang van de kakiteelt in Ribera Alta zie je niet alleen aan de vele boomgaarden. Ribera Alta is immers de enige streek ter wereld die mag pronken met een beschermde oorsprongsbenaming voor kaki’s, zo zeggen ze niet zonder trots bij de BOB "Kaki de la Ribera del Xúquer". De BOB zag het licht in 2001.

Producten met kwaliteitskeurmerken - beschermde oorsprongsbenaming (BOB) en beschermde geografische aanduiding (BGA) - worden de hoofdrolspelers van een nieuwe promotiecampagne die wordt medegefinancierd door de Europese Unie en die de komende drie jaar op touw wordt gezet om deze voor hun kwaliteit en oorspronkelijkheid erkende voedingsmiddelen bekender te maken bij het brede publiek.

"Promotie-initiatieven zoals deze zijn essentieel om kwaliteitsproducten in het daglicht te stellen en om de consumptie aan te zwengelen," zo benadrukt José Tomás, die een pionier is geweest in de promotie van kaki op scholen in de Valenciaanse regio. "Ik maak gewoon even een vergelijking: 25 jaar geleden stierven ongeveer 1.000 mensen per jaar bij verkeersongevallen in de Valenciaanse Gemeenschap, maar sinds het begin van bewustmakingscampagnes voor het dragen van een gordel, is het aantal dodelijke slachtoffers teruggebracht tot minder dan 200. Als overheidsinstanties, distributieketens en exporteurs meer middelen zouden stoppen in promotiecampagnes voor onze producten – en ik heb het dan niet alleen over kaki – dan zou er een grotere consumptie zijn. Want uiteindelijk is het de consument die allesbepalend is", benadrukt José Tomás. "Daarom herhaal ik nog even: als er consumptie is, zal er een gebrek aan kaki zijn, maar als dat niet het geval is, zullen we kaki’s in overvloed hebben, ook al plukken we 40% minder."

Voor meer informatie:
José Tomás
Frutomás
Calle Santander, 6. Apdo. 183
46190 Riba-roja de Túria (Valencia) - Spanje
+34 962 779 262
info@frutomas-export.com
www.frutomas-export.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven