Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE-marktrapport week 37/21:

'Breed pruimenassortiment, maar aanbod liep terug'

Aanbiedingen van Duitse pruimen vormden de basis van het aanbod, vooral Hauszwetschge, Top en Ortenauer waren beschikbaar. Het aanbod aan Cacaks Fruchtbare beperkte zich duidelijk, terwijl de betekenis van Presenta daarentegen duidelijk toenam. Stanley uit Oost-Europa speelde eveneens een belangrijke rol, dit ras dook vooral in Berlijn op. Italiaanse en Spaanse leveringen waren slechts af en toe in beeld. Het assortiment was breed, hoewel de vraag in z'n totaliteit iets was afgenomen. De vraag kon over het algemeen zonder problemen gedekt worden. Desondanks meldden enkele groothandelsmarkten aantrekkende prijzen omdat de afzetmogelijkheden merkbaar verbeterd waren. Sommige handelaren moesten vanwege het grote aanbod echter ook prijsverlagingen accepteren wanneer ze de verdere vorming van voorraden wilden voorkomen. In het bijzonder klasse II-pruimen hadden te maken met prijsverlagingen.

Grafiek: BLE

Appelen
Duitse Elstar, Delbarestivale en Jonagold appelen domineerden de markt. Het aanbod aan Duitse Boskoop, Gravensteiner en Cox Orange nam toe. Duitse Golden Delicioius werden nieuw aan het assortiment toegevoegd.

Peren
Uit Italië werden voornamelijk Santa Maria en Williams Christ geleverd. Over het algemeen kon de vraag zonder problemen gedekt worden. De prijzen volgden geen duidelijk lijn.

Druiven
Italiaanse partijen gaven de toon aan. De vraag was ronduit toegenomen, maar kon vaak gemakkelijk gedekt worden. Wanneer de kwaliteit overtuigde, konden de handelaren hun bestaande prijzen aanhouden.

Citroenen
Zuid-Afrikaanse importen domineerden de markt, gevolgd door Spaanse en Argentijnse. In z'n totaliteit verliep de handel in zeer rustige banen. Om voor een opleving van de vraag te zorgen verlaagden de aanbieders vaak hun prijzen.

Bananen
De vraag was duidelijk toegenomen. De aanvoer vanuit de rijperijen was voldoende op de vraag afgestemd. Als gevolgd daarvan bleven de prijzen over het algemeen op hetzelfde niveau als in week 36.

Bloemkool
Duitse leveringen domineerden de markt en waren op alle groothandelsmarkten voorradig. De kwaliteit van de Duitse bloemkolen overtuigde meestal. De prijzen tendeerden eerder naar beneden dan omhoog.

Sla
Kropsla kwam uit België en Duitsland. De vraag was niet bijzonder groot en kon zonder problemen gedekt worden. De prijzen daalden voor het overgrote deel, uiterlijk richting het weekend.

Komkommers
De verkoop van de dominerende Duitse en aanvullende Nederlandse en Belgische partijen verliep zeer verschillend. Vrijwel iedere markt meldde dagelijkse prijsschommelingen in beide richtingen.

Tomaten
Er stond een veelzijdig assortiment gereed waarin Nederlandse en Belgische partijen duidelijk de toon aangaven. Aanvoer uit Polen, Kroatië en Marokko hadden weliswaar enkel een completerend karakter, maar brachten de concurrentie dankzij hun lage prijzen ronduit in moeilijkheden.

Paprika's
Nederlandse aanvoer domineerde de markt, gevolgd door Belgisch aanbod. De prijzen vertoonden geen duidelijke lijn, ze schommelden vrijwel dagelijks. Uiteindelijk konden er hogere prijzen dan in de voorgaande week geregistreerd worden.

Bron: BLE

Publicatiedatum: