Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Philip Wißkirchen, Obsthof Wißkirchen:

"Goede hardfruitoogst in het Rheinland"

Vlak voor de start van het appelseizoen in het Rheinland sprak Philip Wißkirchen van het gelijknamige fruitbedrijf over het afgelopen evenals het komende seizoen in de Rheinische fruitteelt. "In 2021 hebben we de neerslag gehad die we de afgelopen drie jaar gemist hebben. Maar het seizoen loopt vanwege het koude voorjaar zo'n 10 tot 14 dagen vertraging op", aldus Philip.  

Goede maten, beperkte hagelschade
"De maten zijn vanwege voldoende regen in orde. Het komt echter tot een vertraging van de bloei en het rijpen. Daarvoor in de plaats daalt echter de kans op vorst en de oogst is in z'n totaliteit tevredenstellend." In enkele gevallen kwamen er in het Rheinland ook lichte hagelbuien voor, die echter maar lokaal plaatsvonden.

Hoofdoogst midden september
Op de hoofdoogst, beginnend met Elstar, kan pas in de tweede week van september gerekend worden. "Vanwege de geringere hoeveelheid zonuren vergeleken bij de voorgaande jaren wordt Gala dit jaar pas circa een week na Elstar rijp", zegt Philip. "Voor een goede uitkleuring hebben de appelen koele nachten en zonnige dagen nodig. Daarnaast bevorderen we de uitkleuring door middel van een zomersnoei, die ervoor zorgt dat de appelen meer zon krijgen." In totaal zal de oogst in het Rheinland echter tevredenstellend zijn. Over de prijzen kon Philip tot nu toe nog niet veel meedelen.

Grote vraag naar hardfruit tijdens de lockdown
Niet met alle bedrijven ging het doorlopend slecht tijdens de lockdown. Philip: "De lockdown heeft de vraag naar appelen en peren uit de regio duidelijk vergroot. Dat is een ontwikkeling waar we zeer blij mee zijn. We telen onder hoge standaarden. Dat betekent voor ons het maximale doen aan de bescherming van het milieu en de biodiversiteit, en tegelijkertijd een vers, regionaal en vooral gezond levensmiddel voor onze klanten in het Rheinland aanbieden. Sociale standaards zijn voor ons minstens even belangrijk. Niet voor niets zijn er enkele seizoensarbeiders die al sinds meerdere decennia graag ieder jaar weer naar ons toekomen. Ik zou blij zijn als steeds meer consumenten ons extra werk door het naleven van hogere standaards erkennen en daarmee ook een meerwaarde zien in ons regionale product."

Diverse marketingstrategieën
Samen met andere fruitproducenten organiseerde Wißkirchen een appeluitdeelactie in het stadscentrum van Bonn. Doel van deze maatregel was de eindverbruikers bewust te maken van de voordelen van regionale producten. "Tuinbouwbedrijven die producten rechtstreeks en onrechtstreeks op de markt brengen en conventionele en biologische landbouwbedrijven waren in gelijke mate betrokken. We hebben niet alleen appelen uitgedeeld, we wilden de plaatselijke bevolking bewust maken van het belang van de regionale teelt", zegt Philip.

Volgens hem is direct marketing ook zeer locatie-afhankelijk. "In streken met veel fruittelers is rechtstreekse marketing uitsluitend vanuit een supermarkt erg moeilijk, maar rechtstreekse marketing biedt de consument vaak een goed overzicht van de teelt, de verscheidenheid en de veelzijdigheid van ons vak. Vooral omdat de concurrentiedruk uit het buitenland niet ver weg is. Ik erken de bestaansreden van overzeese producten in die zin dat zij kunnen worden gekocht wanneer regionale producten schaars zijn. Als een overgangsproduct, zeg maar, van half juni tot half augustus. Ik heb begrepen dat de handel overzeese producten ruim van tevoren inkoopt en daardoor grote moeite heeft om de perfecte overgang naar regionale producten te vinden. Ik vind het echter jammer dat je half september slechts één of twee, of zelfs geen enkele, van de regionale appelvariëteiten in de supermarkt kunt vinden. Het teeltbedrijf van Meckenheim-Ersdorf brengt haar producten hoofdzakelijk via Landgard aan de foodretail op de markt," besluit Philip.

Voor meer informatie: 
Philip Wißkirchen
Obsthof Wißkirchen
K&P Wißkirchen GbR
Rheinbacher Str. 36
53340 Meckenheim-Ersdorf, Duitsland
+49 1516 7510944
info@obsthof-wisskirchen.de 
obsthof-wisskirchen.de  

Publicatiedatum: