Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sandra Sitjar, Cultivar (Spanje):

"Opening horeca en goede weer blazen leven in limesmarkt en doen prijzen stijgen"

De sluiting van de horeca als maatregel om de verspreiding van het coronavirus in te dammen heeft sinds vorig jaar de vraag naar limes een flinke knauw gegeven. De consumptie van dit citrus in de huishoudens is eerder beperkt. In de horecazaken wordt er daarentegen gretig gebruik van gemaakt, maar tot voor kort draaide die sector maar op halve kracht of lag hij zelfs helemaal op zijn gat in bepaalde landen.

"Dit jaar is er sprake geweest van een heel moeilijke markt, omdat de consumptie in de Europese horeca bijna onbestaande was door de pandemie", zegt Sandra Sitjar, Marketing Director bij het Spaanse bedrijf Cultivar.

"Sinds twee of drie weken is er echter sprake van een heropleving van de markt met prijsstijgingen als gevolg van de geleidelijke opening van restaurants, een aantrekkend toerisme, mooi weer en een hernieuwd vertrouwen vanwege de vaccins", zegt ze.

"We verwachten dan ook een goede zomer voor de limes. In de zomer stijgt de consumptie meestal flink en dit seizoen zie je, na een verschrikkelijk jaar, heel veel zin bij de mensen om uit te gaan, gewoon te genieten of het feestbeest in zich los te laten en dat zal de afzet van limes zeker stimuleren", zegt Sitjar vol optimisme.

Het bedrijf importeert bijna het hele jaar door limes uit Brazilië. "We halen onze limes voornamelijk uit Brazilië. Maar omdat de oogst in dat land normaal gesproken afneemt van augustus tot november, importeren we ook product uit Mexico. De eerste Mexicaanse limes bereiken Europa rond half mei en blijven tot half januari op de markt, maar dit jaar heeft Mexico wat vertraging opgelopen door de kou", legt Sitjar uit.

Ondanks de logistieke uitdagingen bij de import, heeft het bedrijf al zijn programma's op orde. "De afgelopen twee maanden waren er minder containers beschikbaar in Brazilië, wat een aanzienlijk logistiek probleem betekent. De vrachttarieven zijn ook gestegen en dat maakt het moeilijker om de waar op de boten krijgen. Gelukkig werken wij met jaarprogramma's waardoor we de meeste van deze logistieke problemen de baas kunnen en we regelmatig hoeveelheden binnenkrijgen", zegt de marketingmanager.

Van de 400.000 kartons in 2018 maakte het bedrijf de sprong naar ongeveer 600.000 kartons in 2020 en voor dit jaar verwacht het 750.000 kartons af te zetten. "Er is steeds meer vraag naar limes en de klanten weten dat we goede kwaliteit leveren met het merk Nico voor de Braziliaanse limes en met Belle Fruit voor het product uit Mexico."

Voor meer informatie:
Sandra Sitjar
Cultivar
+34 932 61 87 00 (Spanje)
sandra.sitjar@cultivar.net 
www.cultivar.net 
www.exoticapremiumfrutas.com

Publicatiedatum: