In het Zuid-Afrikaanse Senwes-gebied (Groblersdal/Marble Hall) is de naveloogst al een paar weken aan de gang en terwijl het voor de Bahianinha-Navels een "goed" jaar lijkt te zijn, met iets kleiner fruit, hebben de Palmers-Navels een oogst met gemiddelde afmetingen.
De raming voor 2021 ligt heel dicht bij die van vorig jaar, met 100.000 kartons van 15 kg meer dan de 26,2 mln kartons van vorig jaar. Op de binnenlandse markt zijn de prijzen van navels en citroenen bijna gelijk; Navels worden verhandeld tegen R3,76/kilo (€ 0,22) en citroenen tegen R3,74 (€ 0,22).
Sterke druk op de citroenenmarkt, zowel plaatselijk als overzee
De belangstelling van overzeese kopers voor Navels is beter dan voor citroenen, aldus de exporteurs. De huidige raming voor citroenen is 30 mln kartons van 15 kg, iets meer dan de 29,6 mln kartons dat vorig jaar werd geëxporteerd.
De citroenenoogst in Senwes is lager dan vorig jaar, er wordt verondersteld dat dit te wijten is aan vorstschade tijdens de winter, maar de maten zijn, aldus een technisch medewerker van een exporteur, iets groter dan wat zij gewend zijn.
Europa en Rusland zouden voor de hand liggende markten voor grotere citroenen zijn; Indonesië en Canada nemen beperkte hoeveelheden grotere citroenen af. Het Midden-Oosten en het Verre Oosten nemen kleinere formaten af (113's, 138's), maar de citroenmarkt staat onder de druk die sommigen in de sector al lang voorspeld hebben.
De prijs voor citroensap ligt aanzienlijk onder het niveau van een aantal jaren geleden.