Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Francisco Rotella, Citrusvil: "En nu komt het erop aan te voldoen aan de eisen om naar de EU te exporteren"

Toenemende druk vanuit Zuid-Afrika en stakingen verstoren Argentijns citroenseizoen

Tucumán, dé citroenregio bij uitstek in Argentinië, heeft het niet gemakkelijk dit seizoen. Er zijn niet alleen de weersomstandigheden die hun sporen hebben nagelaten op de ontwikkeling van het fruit, ook stakingen, de groeiende concurrentie met Zuid-Afrika en de harde voorwaarden voor de export naar Europa zijn uitdagingen waarmee de Argentijnse citroensector wordt geconfronteerd. En op de markt is er volume- en prijsdruk.

“Het is tot nu toe een behoorlijk gecompliceerd seizoen vanwege klimatologische, logistieke en vakbondskwesties. Zo waren er vorige week weer enkele zware stakingen die de oogst, verwerking en export vertraagden”, vertelt Francisco Rotella, commercieel directeur van Citrusvil. “Daarbij komt nog dat er op de markten buiten de Europese Unie veel citroenen beschikbaar zijn, voornamelijk uit Zuid-Afrika, en hier in Argentinië hebben we het eeuwige probleem van een gebrek aan concurrentievermogen vanwege de hoge productiekosten. Al deze factoren bepalen toch wel de ontwikkeling van ons seizoen.”

Het weer is zelfs van doorslaggevend belang geweest, aangezien het gebrek aan regen tijdens de vruchtzetting en de groeifase van de citroenen zijn stempel heeft gedrukt op de teelt. De oogstprognoses voor de provincie Tucumán moesten dan ook op een bepaald moment naar beneden worden bijgesteld. “Tot november 2020 was het hier erg droog en toen zag het er echt niet goed uit voor de teelt. Maar vanaf het begin van de zomer, namelijk in de maand december, tot april van dit jaar heeft het met regelmatige tussenpozen geregend, wat bijdroeg aan het herstel van de planten. Toch kunnen we niet om het feit heen dat de aanvankelijke droogte zijn sporen heeft nagelaten op de planten en de oogst van dit jaar, ook al zijn we op dit moment veel optimistischer dan in november en december”, verduidelijkt Francisco. “Over een paar weken doen we een nieuwe raming en zullen we een beter zicht krijgen op de uiteindelijk beschikbare hoeveelheden citroenen.” 

De eerste ladingen citroenen van Citrusvil werden eind maart verscheept en naar verwachting zal de export doorgaan tot eind juli of begin augustus. “Al hangt dat natuurlijk altijd af van de beschikbaarheid van het fruit”, benadrukt de commercieel directeur van dit Argentijnse bedrijf dat zich toelegt op de teelt, verwerking en afzet van verse citroenen en bijproducten. De start van het exportseizoen viel praktisch samen met de aankondiging van de heropening van de Europese markt voor Argentijnse citrus. Dankzij de goede samenwerking tussen de Argentijnse Dienst voor Agrarische Gezondheid en Kwaliteit (Senasa), het ministerie van Landbouw, Veeteelt en Visserij, het ministerie van Buitenlandse Zaken, de gewestregeringen van de noordoostelijke en noordwestelijke regio’s en de citrussector zelf, mag vanaf 1 mei het citrus uit Argentinië de EU weer binnen.

“Nu komt het erop aan te voldoen aan de eisen van zowel de EU als onze gezondheidsautoriteit Senasa om de draad van de export naar Europa weer op te pikken. Het kan best zijn dat deze eisen onze export naar de EU enigszins zullen beperken. Ik heb het dan niet alleen over Citrusvil, maar over de gehele Argentijnse citrussector”, zegt Francisco.

“De Verenigde Staten is een markt waarin iedere exporteur probeert te groeien gezien de onzekerheid omtrent de Europese markt, maar we zullen heel voorzichtig te werk moeten gaan om niet te vervallen in handelsagressie. Argentinië moet mikken op een verantwoorde en duurzame groei in deze markt. De sleutel dit jaar wordt een gediversifieerde commerciële strategie. Dat moet voor elk Argentijns bedrijf gelden en Citrusvil is daar de afgelopen jaren al mee aan de slag gegaan", zegt hij.

Zuid-Afrika blijft marktaandeel inpikken van Argentinië
In een dynamische en competitieve markt werd van de opschorting van de Argentijnse citrusexport naar Europa gebruikgemaakt door andere spelers, zoals Zuid-Afrika, dat marktaandeel inpikte van de belangrijkste leverancier van citroenen aan de Europese Unie. “Als je de statistieken analyseert, zie je dat Zuid-Afrika momenteel ver gevorderd is in zijn export in vergelijking met vorig jaar. Het focust dit jaar op de markten van het Midden-Oosten, Zuidoost-Azië en Rusland, waar het momenteel ongeveer 80-85% van het reeds geëxporteerde volume naartoe heeft gezonden", legt Francisco uit. "Toch is het pas vanaf mei dat Zuid-Afrika echt de blik op Europa richt, en dat baart ons nu toch wel zorgen. En niet zozeer omwille van de gevolgen voor dit seizoen, maar vanwege de impact op middellange termijn voor de Argentijnse export naar Europa.” Aan de andere kant kan deze situatie helpen bij het ontlasten van de markten buiten Europa (Rusland, Canada, Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten).

"Dit jaar wil Zuid-Afrika ongeveer 453.000 ton exporteren. Dat is 15% meer dan wat het in 2020 heeft uitgevoerd (395.000 ton)", zegt de expert. "Om al die volumes geplaatst te krijgen, zal het op prijs gebaseerde agressieve commerciële strategieën moeten toepassen." Volgens Francisco Rotella zorgt de aanboddruk in de markt er inderdaad al voor dat de prijzen relatief laag zijn en van week tot week voortdurend worden bijgesteld. "Het is duidelijk dat Argentinië niet de enige speler op de markt is, maar daar komt nog bij dat we een totaal gebrek aan concurrentievermogen hebben ten opzichte van andere teeltlanden, zoals Zuid-Afrika, vanwege de grote ongelijkheid in kosten."

Ondanks de talrijke uitdagingen, vertrouwt Francisco Rotella erop dat de consumptie van citroenen op het noordelijk halfrond vanaf de zomer zal beginnen te herstellen en dat de horeca weer op gang komt naarmate de vaccinatieprogramma’s vorderen. "Het is nog koffiedik kijken hoe we het er dit jaar vanaf zullen brengen, maar Argentinië zal duidelijk veel obstakels op zijn weg vinden en het valt nog af te wachten of we die één voor één zullen kunnen overwinnen", besluit Francisco Rotella.

Voor meer informatie:
Francisco Rotella
Citrusvil S.A.
+54 381 4515 500 (Argentinië)
frotella@citrusvil.com.ar
citrusvil.com.ar

Publicatiedatum: