Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rowan Vickery - FruitOne

"Citrusmarkten beginnen nu druk te voelen"

De eerste citroenen van het nieuwe seizoen van FruitOne zijn in de eerste week van april op de Canadese markt aangekomen. Het bedrijf verscheept al meer dan vijftien jaar citroenen naar deze markt.

"We zijn van plan om ongeveer 25 containers met premium citroenen te verzenden," zegt Rowan Vickery van FruitOne. "Daarna gaan we verder met Star Ruby grapefruit, premium Tango mandarijnen en Valencia sinaasappels."

De vraag in 2020 was zeer sterk op de Canadese markt. De moeilijkheden in de horeca werden gecompenseerd door een toename van de vraag in de foodretail. Volgens Rowan lijkt 2021 een vergelijkbare trend te vertonen, al verwacht hij een iets moeilijker seizoen door de effecten van de aanhoudende pandemie op de economie.

"De citrusoogst ziet er dit seizoen goed uit. De weersomstandigheden tijdens de bloesem en de vruchtzetting waren bijna perfect, en de late regens in Limpopo en Mpumalanga hebben geleid tot goed fruit van goede grootte en kwaliteit. De regens hebben de bedrijven ook waterzekerheid geboden voor het seizoen 2022 en tot in 2023."

In Zuid-Afrika worden nu veel nieuwe citrusplantages in productie genomen. In het geval van FruitOne zal de grootste groei in de pitloze Tango mandarijnen zitten.

"Met 450 ha aan boomgaarden is FruitOne de grootste teler van deze variëteit in Zuid-Afrika (in termen van geplante hectaren), en we zullen de komende vijf jaar een exponentiële groei in volume zien."

FruitOne verpakt citroenen in het vroege venster, beginnend in februari en eindigend in april. De regen heeft dit seizoen voor een paar weken vertraging gezorgd, maar de citroenen zullen nog steeds eind april verpakt zijn. Door de timing concentreert FruitOne zich op de bevoorrading van het Midden-Oosten, het Verre Oosten, Rusland en de Canadese markten. Het bedrijf levert ook aan hun eigen FruitOne Europe-vestiging in Rotterdam die hun belangrijkste retailprogramma's beheert.

"De markten zijn goed begonnen, op een vergelijkbaar niveau als vorig jaar. Ze beginnen nu echter een beetje druk te voelen. Dit is te wijten aan de grote Spaanse citroenoogst, daarnaast begint Argentinië citroenen te exporteren, en het volume uit Zuid-Afrika dat begint aan te trekken. Een groot deel van de citroenen wordt ook afgezet aan de horeca, die in veel landen nog steeds grotendeels gesloten is, wat van invloed is op de consumptie. De Zuid-Afrikaanse citroenen zijn van zeer goede kwaliteit, dus we hebben goede hoop dat de markten zich zullen stabiliseren en misschien zelfs zullen aantrekken naarmate de horeca weer opengaat."

Rowan zei dat er problemen zijn geweest met de verscheping, hoewel er aanwijzingen zijn dat het binnen een paar weken beter zal gaan. "Logistiek is waarschijnlijk onze grootste zorg op dit moment, met de grotere citrusoogst en een tekort aan materieel en infrastructurele beperkingen in het hoogtepunt van het seizoen. In de toekomst zal de sector behoefte hebben aan een duidelijke verbetering van de efficiëntie en de infrastructuur om de toenemende citrusoogst effectief te verschepen. FruitOne onderzoekt proactief innovatieve oplossingen om ervoor te zorgen dat ons fruit tijdig wordt geëxporteerd."

Voor meer informatie:
Rowan Vickery
FruitOne
+27 21 883 3447
info@fruitone.com
www.fruitone.com

Publicatiedatum: