María Dolores Pelegrín, manager van Apemar (Spanje):

"Spaans grapefruit door schaarste praktisch alleen richting de Europese markt"

Het Spaanse grapefruitseizoen is al ver gevorderd en het laatste fruit zal naar verwachting tussen midden en eind april worden geplukt. Net als bij de rest van het citrus is de vraag niet bijster groot en dat heeft in het geval van grapefruit veel te maken met het feit dat het toch een typisch horecaproduct is.

"Hoewel de situatie niet voor zo’n grote problemen zorgt als bij citroenen, loopt de afzet traag. Maar het voordeel is wel dat de verkoop stabiel is", zegt María Dolores Pelegrín, manager van het bedrijf Apemar uit Murcia.

“Aangezien schoolkantines gesloten zijn en restaurants en hotels op een laag pitje draaien, zijn er veel minder kopers. Grapefruit wordt veel geconsumeerd in sappen en bij het ontbijt in de hotels, wat sinds het uitbreken van de pandemie uiteraard sterk is verminderd. Daartegenover staat dan wel dat de afzet in de supermarkten redelijk vlot verloopt", voegt ze eraan toe.

De telersprijzen, die gemiddeld tussen de 25 en 28 cent per kilo bedroegen, zijn relatief acceptabel gebleven. Enkele partijen haalden zelfs hogere prijzen. Daarbij moet zeker opgemerkt worden dat de oogst dit jaar tussen de 10 en 15% lager ligt dan gebruikelijk.

Het aanbod op de Europese markt zet nu zijn neerwaartse trend voort en dat geldt voor het product van alle herkomstlanden van het noordelijk halfrond en in het bijzonder voor het grapefruit van Israël. Spanje zal zijn oogst binnen ongeveer een maand afronden en naar verwachting zullen Turkije en Egypte nog eerder van de markt verdwijnen.

“Normaal verlengen we het grapefruitseizoen tot mei, om voor een vlotte overgang te zorgen naar de eerste import vanuit het zuidelijke halfrond. Maar nu ziet het ernaar uit dat Spanje voor de rest van zijn seizoen steeds meer alleen komt te staan op de Europese markten naarmate de hoeveelheden uit de andere landen van het noordelijk halfrond schaarser worden. Sommige bestemmingen waar we naartoe exporteren, vragen ons nu al meer product, wat een teken is dat het aanbod begint af te nemen. Bovendien is het zo dat wanneer de lente aanbreekt en het weer beter wordt, de verkoop weer aantrekt”, legt María Dolores Pelegrín uit.

Met het nieuwe presidentschap in de VS is het Europese importtarief van 25% op Amerikaanse citrus opgeheven, maar dat heeft volgens de Spaanse Interprofessionele Vereniging voor Citroen en Grapefruit (Ailimpo) geen groot verschil kunnen maken voor het grapefruit uit Florida en Texas, aangezien die beslissing te laat in het seizoen is gevallen.

 

Voor meer informatie:
María Dolores Pelegrín
Frutas Apemar, S.L.
Mob: +34 609656551 (Spanje)
Tel: +34 968 379 490 
mdolores@apemar.com
www.apemar.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven