Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
VOG: goede oogstkwaliteit, snelle afname van de voorraden

"Voorraden voldoen aan de verwachtingen"

De 'Verband der Südtiroler Obstgenossenschaften' (VOG) is het afzetseizoen veelbelovend gestart: over de kwaliteit is men positief, de voorraden die in opslag liggen nemen geheel volgens de verwachtingen af en de beschikbaarheid van bio-appelen werd vergeleken bij het voorgaande seizoen duidelijk vergroot. "Tot nu toe kunnen we tevreden zijn. De oogstkwaliteit is uitstekend en overtreft in ieder opzicht de kwaliteit en vruchtgrootte van het afgelopen seizoen", luidt het in een eerste balans van VOG-verkoopdirecteur Klaus Hölzl aan het begin van het jaar. "De voorraden voldoen aan de verwachtingen. Alles loopt volgens plan en zonder grotere programma-afwijkingen.“

Aan het begin van het afzetseizoen had de VOG een totale hoeveelheid van 510.000 ton ter beschikking, dat is 3% minder dan vorig jaar. "We starten in Europa zonder noemenswaardige problemen in een omgeving met relatief weinig voorraden“, zegt Klaus. "Het aanbod uit landen zoals Frankrijk en Spanje valt kleiner uit dan vorig jaar, wat tot nu toe heeft bijgedragen aan een levendige handel met passende prijzen."

Goede verkoopsituatie bij clubappelen
Positieve signalen zijn er over de clubappelen, van Kanzi tot aan de nieuwere appelen envy en yello. Kanzi beschikt over een toenemend geconsolideerde clientèle en vervult de verwachtingen. Maar ook envy en yello, die sinds dit seizoen in grotere hoeveelheden verkrijgbaar zijn, vinden steeds vaker hun weg naar de winkelmand van de klanten. Dat toont het potentieel van deze twee clubappelen, die met hun bijzonderheden bij de smaak van de consumenten passen.“

De aanhoudende coronacrisis met de tweede golf en de daarmee verbonden beperkingen voor de burgers had op de markt niet meer dezelfde turbulenties tot gevolg als nog in maart 2020 het geval was. "Dit keer hebben we geen hoogtepunten in de verkoop vastgesteld, zoals we dat tijdens de eerste lockdown vrijwel overal in Europa zagen", zegt Klaus. "De consumenten zijn op een bepaalde manier aan de situatie gewend en doen geen plotselinge voorraadinkopen meer. De uitzonderlijke toestand en de onzekere algemene economische situatie zorgen echter voor spanningen op de markt."

Stijgend aantal bio-telers
Wat de Instore-communicatie aangaat, blijven vanwege de pandemie proeverijen in de winkels en op de groothandelsmarkten grotendeels uit. Alle andere initiatieven van de vereniging lopen echter zoals gepland: "De Digital Contest, die we afgelopen herfst ter ere van het 25-jarig jubileum van Marlene in het leven hebben geroepen, was een groot succes: meer dan 6.000 werken uit 36 landen werden ingestuurd“, aldus Hannes Tauber, marketingleider van de VOG. "Het door de jury uitgekozen werk van Francesca Cito zal vanaf februari 2021 de stickers en verpakkingen sieren. We zijn ervan overtuigd dat de nieuwe kleuren een frisse wind in alle groenten- en fruitafdelingen zal brengen."

Zeer goed nieuws meldt ook de 'Genossenschaft Biosüdtirol', gevestigd in Lana. Deze coöperatie is aangesloten bij de VOG en wijdt zich helemaal aan de biologische appelteelt. "Dit jaar zullen we de vraag op de markt met onze productbeschikbaarheid twaalf maanden kunnen dekken", benadrukt de directeur van Biosüdtirol Werner Castiglioni. "Vijftig nieuwe telers zijn tot onze coöperatie toegetreden, wat een toename van het areaal van 650 naar 800 hectare betekent. De totale oogst van 28.000 ton in het afgelopen verkoopseizoen steeg naar 37.500 dit jaar."

Smaak, houdbaarheid en innovatie
Deze duidelijke groei gaat met een zeer hoge kwaliteit en appelen van goed formaat samen die aan de markteisen voldoen. "Smaak, houdbaarheid en innovatie zijn belangrijke succesfactoren op de markt“, vult Werner aan. "Onze coöperatie werkt continue aan nieuwe rassen die het assortiment uitbreiden. Zo kwamen in de afgelopen jaren Natyra, Story Inored en Bonita erbij. Tot onze doelen hoort ook het dekken van de vraag in de zomermaanden, waarmee we een naadloze overgang tot de nieuwe willen creëren. Het potentieel voor de verkoop van appelen aan het seizoenseinde, tussen mei en juli/augustus, is zeer goed.

Voor meer informatie:
www.vog.it 

Publicatiedatum: