Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Siciliaans citrus lijdt onder aanhoudende crisis

“Vorig jaar, tijdens de eerste lockdown, zag de situatie er heel anders uit dan nu. De aanhoudende crisis met als gevolg de sluiting van de horeca, heeft de markt gedrukt. De consument heeft zijn koopkracht zien afnemen en het beschikbare inkomen van veel gezinnen is praktisch tot nul gedaald."

"Deze onzekerheid maakt dat mensen nog voorzichtiger met geld omgaan en zich genoodzaakt zien om te besparen, wat tot gevolg heeft dat er minder wordt uitgegeven”, zegt Giovanni Scavo, commercieel directeur van het Siciliaanse Girasole Soc. Coop.

De sluiting en de beperkingen van de horeca en het ontbreken van een weekmarkt kwam voor veel telers en andere spelers uit de sector als een mokerslag.

“Ook al blijft de gespecialiseerde detailhandel stabiel, de traditionele handel lijdt eronder, zeker hier in Sicilië. Hier is de situatie na de zomerperiode verslechterd en heeft Covid-19 in alle hevigheid toegeslagen", zegt Giovanni.

Toch is er sprake van een groei in de detailhandel, en dan met name wat betreft de grote merken, die vaak het tegenwicht en de parachute zijn voor veel bedrijven. Maar ondanks de homogenisatie van merken en de prijs draagt dit niet bij aan de omzetgroei van kleine en middelgrote ondernemers in de sector. Het blijkt moeilijk om netwerken te vormen tussen de telers, die vaak niet willen samenwerken voor een gemeenschappelijk belang, en dat heeft negatieve gevolgen voor de handel.

“Als marketing tot doel heeft om loyaliteit te creëren, dan komt de anonimiteit die vaak vereist is niet ten goede aan de kwaliteit en de herkomst van de gewassen. Wij gaan tegen deze trend in en zetten alles in op ons merk. De afgelopen maanden hebben we besloten de communicatie te versterken. Dit heeft niet alleen betrekking op alles dat verband houdt met Girasole, maar ook op de twee merken Felicia en Donna Rosa die wij in Italië en daarbuiten afzetten”, zegt manager Mario Tripoli.

De nieuwe communicatiestrategie omvat onder andere een nieuw logo, nieuwe verpakking, nieuwe website, vernieuwde social media en andere projecten om de waarde van het citrus te benadrukken.

Carmelo Tripoli, directeur van Girasole Soc. Coop.

“We zijn van mening dat het nu meer dan ooit van essentieel belang is om concepten die verband houden met de geschiedenis, het grondgebied en het gewas over te brengen. Dit is noodzakelijk, want zo wordt er een wereld van waarden gecreëerd waarmee ons citrus zich onderscheidt”, zegt directeur Carmelo Tripoli. 

“In deze periode exporteren we voornamelijk naar Duitsland en de Baltische landen. Onze bloedsinaasappelen zijn erg geliefd om hun smaak en kleur en doen denken aan de Etna, dat symbool staat voor Sicilië. We krijgen elke dag complimenten”, zegt Scavo.

“Momenteel is er meer vraag dan er aanbod is en daarom haasten wij ons om de werkzaamheden met betrekking tot de oogst af te ronden. De smaak en kwaliteit van onze sinaasappelen zijn uitstekend, ze zijn lang houdbaar en bevatten veel goede voedingseigenschappen”, besluit Scavo.

Voor meer informatie
Giovanni Scavo
Il Girasole Soc. Coop.
VIA Francesco Petrarca, 51
95047 Paternò (CT) - Italië
(+39) 095 623381
info@ilgirasolearance.com
www.ilgirasolearance.com 

Publicatiedatum: