Wouter le Roux van It’sofresh en Vincent Keesenberg van Origin Fruit

Zuid-Afrikaans lycheemerk Ismyline debuteert

"Ons lycheeseizoen is totaal anders dan de laatste seizoenen en de meeste seizoenen daarvoor," zegt Wouter le Roux van de luchtvrachtspecialist en exporteur van It'sofresh.

Er is een goede oogst van Zuid-Afrikaanse lychees, maar de markt reageert traag (Foto's van Vincent Keesenberg, Origin Fruit).

"Het is de snelste prijsdaling die ik ooit heb gezien, vooral in Frankrijk, in alle twintig jaar dat ik lychees heb geëxporteerd. Dit gebeurde al aan het begin van het seizoen, ongeveer twee weken geleden, toen er al vroege luchtvrachtlychees uit Mozambique, Mauritius, Madagaskar en Zuid-Afrika op de markt waren."

Vorig jaar verliep alles volgens schema voor wat betreft de aankomst van de zeevrachtlychees uit Madagaskar, maar dit jaar verliep dat anders omdat het seizoen laat begon. Het eerste schip uit Madagaskar met lychees lag eerder deze week aangemeerd in Marseille en luidde het einde in van het luchtvrachtseizoen naar Europa. Gezien de marktomstandigheden stopt de exporteur met zeevracht lychees naar Europa.

In plaats daarvan stuurt hij samen met zijn partner Vincent Keesenberg van Origin Fruit ongeveer de helft van hun lychees naar Singapore. "Dit is een nieuwe markt voor ons, en een noodzakelijke stap om onze risico's af te dekken," zegt Wouter.

Een andere primeur is de verscheping van lychees over zee naar Dubai. De eerste container wordt volgende week geladen. "Het is allemaal behoorlijk spannend voor ons," zegt hij. "Tot nu toe hebben we alleen de lychees naar het Midden-Oosten gevlogen."

Als klap op de vuurpijl brengt It’sofresh een nieuw lycheemerk op de markt: Ismyline. Deze lychees worden geteeld in Malelane. Op de Ismyline Boerdery, het familieteeltbedrijf van Willem Dahms, worden lychees en bananen geteeld. Leukigheidje: De naam van het teeltbedrijf, en nu ook de naam van het nieuwe lycheemerk, is een samentrekking van de namen van zijn grootmoeder, moeder en tante.

Wouter le Roux (It'sofresh) met Ivy Lubisi en Johannes Ntimane van Ismyline Boerdery, en Vincent Keesenberg van Origin Fruit rechts.

Vroeger werden de lychees van de teler verpakt door een grotere exporteur, maar dit jaar besloot hij zijn eigen merk te lanceren, om de prijs die hij voor zijn lychees krijgt te optimaliseren. "We verwachten dit jaar een oogst van ongeveer 120 ton," zegt Vincent.

Wouter voegt eraan toe dat Zuid-Afrika dit seizoen een goede lychee-oogst heeft met een goede maatvoering.

In Frankrijk staat de groothandelssector onder enorme druk en ligt hij dit jaar grotendeels stil door Covid, waardoor er veel minder lychee wordt geconsumeerd. Door de beperkte bewegingsvrijheid worden er weinig lychees buiten de supermarkten verkocht. "Als je dit seizoen geen supermarktprogramma voor lychees hebt, breng je nu geen lychees naar Europa, er zijn in principe geen lychees in de supermarkten."

Traditioneel zijn het de groothandelspecialisten die onderscheid maken tussen maten en een premie betalen voor XL- en XXL-fruit. Dit jaar is deze mogelijkheid om premies voor groot fruit te ontvangen zeer beperkt.

De twee bedrijven zijn van plan om hun laatste luchtvrachtcontainers te versturen tot 20 december, wanneer ook het Malelane lycheeseizoen afloopt, mogelijk iets later gezien de vertraagde start.

Vincent waarschuwt dat de enorme hoeveelheden die beschikbaar zijn en de trage vraag naar lychees ook de prijzen onder druk zullen zetten, met opbrengsten voor exporteurs en telers die veel lager zijn dan in voorgaande seizoenen.

Voor meer informatie:
Wouter le Roux
It’sofresh
+27 82 905 5481
wouter@itsofresh.co.za

Vincent Keesenberg
Origin Fruit
+27 82 561 3278
Vincent@originfruit.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven