Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hawaiian Big Papaya, extra grote papaja's uit Panama

Papaja, ook wel 'engelenfruit' genoemd, geeft een exotische draai aan veel gerechten en dranken. Door in te spelen op de groeiende vraag in Europa, bereidt Panafruit uit Panama zich voor om de Europeanen kennis te laten maken met zijn eigen unieke variëteit: Hawaiian Big Papaya. Dit fruit is jaarrond beschikbaar en om de kopers een breder afzetvenster te bieden, overweegt het bedrijf ook luchtvracht als transportmogelijkheid.

Panafruit is gevestigd in het westen van Panama en is een familiebedrijf dat al meer dan 20 jaar papaja's exporteert. Aanvankelijk werkte het bedrijf met een variëteit die bekend staat als Tainung, maar recentelijk heeft het een genetisch verbeteringsprogramma ontwikkeld dat heeft geleid tot een nieuwe hybride: Hawaiian Big Papaya. Mayan Safi, directeur van het pakstation, legt uit wat dit ras bijzonder maakt: "Hawaiian Big Papaya is een hybride tussen Taiwanese en Hawaiiaanse rassen en geeft smaakvolle, zoete en iets grotere dan gemiddelde vruchten. Het is een geregistreerd handelsmerk in de Verenigde Staten en Panama."

Safi noemt een bijkomend voordeel van de Panamese papaja's in het algemeen: "Veel landen zijn onderhevig aan seizoensgebonden veranderingen en variërende temperaturen. In Panama is er slechts een klein verschil tussen zomer en winter. Dit betekent dat onze papayaplanten het hele jaar door fruit leveren."

Panafruit heeft een rol in de hele toeleveringsketen, van het planten tot het verpakken en verschepen. "Zodra het fruit rijp is, oogsten, wassen en verwerken we het en vervoeren we het over land naar Panama City," zegt Safi. "Van daaruit verschepen we het traditioneel over zee naar de VS en Canada. We verkennen echter nieuwe markten en nieuwe transportmogelijkheden. Zo kijken we bijvoorbeeld naar luchtvrachtmogelijkheden als we ons op de Europese markt begeven. Papaya heeft een houdbaarheid van 21 tot 28 dagen, mits de koelketen in stand wordt gehouden. Verzending naar Europa over zee duurt 14 dagen, dus dat is een optie, maar luchtvracht betekent dat we het product sneller bij onze klanten kunnen krijgen, waardoor ze een breder tijdschema krijgen om het fruit in heel Europa te verdelen."

Een ander nieuw avontuur voor Panafruit is de biologische teelt. Om te voldoen aan de eisen voor gecertificeerd biologisch fruit heeft het bedrijf een geheel nieuwe plantage aangelegd. "Het is een investering op lange termijn, want we moeten vijf jaar lang aantonen dat we aan de norm voldoen voordat we gecertificeerd worden," zegt Safi. "Maar het aanbieden van biologische papaja's betekent dat we een geheel nieuwe markt in Europa kunnen bereiken."

Ook op andere gebieden doet Panafruit de nodige investeringen om Europese kopers tegemoet te komen. Zo is het bedrijf momenteel bezig met het verkrijgen van GlobalGAP en Grasp. Het certificeringsproces werd vertraagd door de Covid-19-pandemie, maar Safi hoopt dat alles in december 2020 wordt afgerond.

Gezond leven is een enorme trend onder Europese consumenten, waarbij het Covid-19-virus het naar nog grotere hoogten drijft. Dit betekent dat er veel vraag is naar fruit zoals papaja's, met hoge gehaltes aan vitamine C. Panafruit kreeg aanvankelijk een klap van de pandemie en moest begin 2020 voor een paar weken de deuren sluiten. "Het beïnvloedde de rijpings- en plukcyclus," legt Safi uit. "Maar we hebben nu de nodige maatregelen genomen en de werkprocessen aangepast om onze werknemers veilig te houden en de kwaliteit die onze klanten verwachten te behouden."

Het familiebedrijf is van plan om alle mogelijke omstandigheden te managen, vooruit te kijken en de behoeften van de markt bij te houden. "Door onze infrastructuur te verbeteren en ons personeel uit te breiden, kunnen we de hoge kwaliteit handhaven en sterke partnerschappen met klanten opbouwen, terwijl we ook onze lokale gemeenschap ten goede blijven komen."

Lees meer over Panafruit en andere betrouwbare Centraal-Amerikaanse leveranciers in de brochure Connecting Central America of leer ze persoonlijk kennen door een virtuele B2B meeting aan te vragen via de pagina Virtuele B2B Meetings.

Panafuit wordt gepromoot door het Centre for the Promotion of Imports from Developing Countries (CBI) als onderdeel van CBI's Connecting Central America initiatief. Dit initiatief wordt medegefinancierd door de Europese Unie en gecoördineerd door het Secretariaat voor Midden-Amerikaanse Economische Integratie (SIECA).

Voor meer informatie:
Maryan Safi
Panafruit
+507 6293 8697
maryan.safi@panafruit.com.pa
www.panafruit.com

Arno van der Maden
arno@nsdeltropico.com
+506 884 74 74

 

 

 

Publicatiedatum: