Peruaanse mango wil vleugels uitslaan

In een interview met César Morocho Marchán, lid van de National Mango Board (NMB) en voorzitter van de Peruaanse Vereniging van Mangotelers en -exporteurs, is de rode draad van het gesprek het werk dat de NMB levert om de consumptie van Peruaanse mango's in de exportmarkten te bevorderen.

Morocho Marchán is een specialist in de teelt en afzet van mango's met een brede professionele achtergrond. Vanaf 2005 was hij 3 jaar lang manager van de Vereniging van Kleine Mangotelers van Alto Piura (APROMALPI) en in 2008 nam hij diezelfde functie waar in de Vereniging van Biologische Bananentelers van Piura (CEPIBO). Beide verenigingen beschikken over een keurmerk van eerlijke handel.

Areaal en opbrengst
“Op basis van de laatste tellingen hebben we in Peru ongeveer 34.000 hectare mango’s, waarvan 70% in Piura is gelegen, 12% in Lambayeque en 18% in Casma. De meeste van onze mango's zijn van de Kent-variëteit”.

“De Peruaanse teelt groeit gestaag. Vorig jaar brachten we 235.000 ton mango’s op de markt, iets meer dan 10.000 containers. Dit jaar hebben we wat problemen gehad met het weer en de water-voorziening en daarom denk ik dat we dit seizoen ergens tussen de 200.000 en 207.000 ton zullen afklokken”, legt hij uit.

“De gemiddelde eigendom die een teler bezit is 5 hectare. Als we in totaal 34.000 hectare hebben, dan komen we uit op zo’n 6.800 telers over het hele land”, rekent hij uit.

 

Rusland en het Midden-Oosten: zeer interessante markten voor mango's
“De markt in het Midden-Oosten is heel interessant, maar daar kunnen we enkel naartoe met het fruit van de hoogste kwaliteit. We exporteren ook via een directe lijn naar Rusland, maar de belangrijkste haven van bestemming van waaruit ons fruit verder wordt verdeeld, is Rotterdam. We hebben nog heel wat werk voor de boeg om verder door te dringen in de Russische markt, want die biedt ons nog veel perspectieven”.

Mogelijkheden in China en Japan
“De markten van Japan en Korea zijn enorm veeleisend qua kwaliteit, maar het is geen onmogelijke opdracht. Ik denk dat we in de toekomst vooral moeten werken aan een gezamenlijke strategie voor de luchtvracht."

“De Chinese markt wil altijd veel fruit rond het Chinese Nieuwjaar, wat doorgaans in de laatste week van januari of de eerste week van februari valt. Dat is precies wanneer de oogst van Piura op z’n einde loopt, en met vergevorderde rijpingsgraden en een reis van meer dan 35 dagen is het een te risicovolle onderneming om de mango’s op dát moment daar naartoe te sturen. We zien het dus als onze taak om de Chinese markten te overtuigen dat onze mango’s vóór het Chinese Nieuwjaar op zijn best zijn en geïmporteerd kunnen worden”, benadrukt hij.

Voor meer informatie:

National Mango Board
www.mango.org


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven