Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sven Stahmer van KÖLLA Overseas:

"Citrus wordt ook in de zomer ieder jaar populairder"

Het overzees citrusseizoen zal in de komende weken ten einde lopen - de laatste scheepsladingen hebben Zuid-Afrika op 12 september in de richting van Europa verlaten en zullen tegen midden oktober verkocht zijn. We spraken met Sven Stahmer, de specialist op het gebied van overzees citrus bij de KÖLLA Gruppe, over het seizoen dat hij zelfs na 27 jaar ervaring nog buitengewoon vond.

Vanwege de aanhoudend goede vraag naar citrus vanuit overzee zal het seizoen vroeger afgelopen zijn dan in andere jaren. "Terugkijkend was het een goed seizoen, met een grote vraag en goede prijzen. Het was echter ook een zeer intensief seizoen", aldus Sven.


Sven Stahmer op bezoek in het teeltgebied

Zuid-Afrika vergroot de sinaasappelexport duidelijk
"De vroege navelrassen ui Zuid-Afrika hebben in dit seizoen vroeg kleur gekregen en waren ook kwalitatief zeer goed. Daarom was het exportvolume van de navelsinaasappelen richting Europa beduidend groter dan vorig jaar“, vertelt Sven.

Bij de Valenciasinaasappelen waren er weinig kleine exemplaren, die nodig waren voor de verpakkingsprogramma's. "De droogte had voor veel farms negatieve gevolgen, in het bijzonder in het noorden van Zuid-Afrika. Na de droogte was er vervolgens wederom sprake van zeer veel neerslag. Deze omstandigheden, evenals het feit dat veel bomen minder vruchten droegen, lieten de sinaasappelen aanzienlijk dikker groeien. Hierdoor was het aandeel aan dikkere sinaasappelen duidelijk groter dan in andere jaren en de dozen waren sneller gevuld. Dit is één van de redenen waarom de exporthoeveelheid in z'n totaliteit vergroot kon worden. Aan de andere kant was er het hele seizoen lang sprake van te weinig kleinere sinaasappelen, wat tot historisch hoge afgifteprijzen leidde. De constant hoge kwaliteit van het Zuid-Afrikaanse citrus hield daar natuurlijk ook bij. "Veel telers in het noorden van Zuid-Afrika hebben het seizoen dit jaar tot wel vijf weken vroeger beëindigd dan in normale jaren. Het is ook hieraan te danken dat er nooit "teveel" producten op de markt waren“, constateert Sven.

Het coronavirus was natuurlijk ook een probleem Zuid-Afrika: "Op akkers en in verpakkingsbedrijven kon immers maar met de helft van het personeel gewerkt worden. In het begin kwam het tot tekorten bij de containers, die nog vanuit Azië terug vervoerd moesten worden naar Zuid-Afrika. Bovendien waren ook de havens tijdelijk overbelast, wat leidde tot opstoppingen bij de rederijen.“ Dat heeft voor enorme logistieke problemen en veel vertragingen gezorgd: "Deels waren de producten twee weken langer onderweg dan anders. Hierdoor waren er in Europa nooit genoeg sinaasappelen, de hoeveelheden waren altijd te klein. Het coronavirus en de daarmee verbonden wereldwijd hoge vraag naar vitamine C hadden wereldwijd een positieve invloed op de vraag naar citrus, en waren verdere redenen voor de Zuid-Afrikaanse exportstijging“, vertelt de deskundige.

Kleiner aanbod aan Argentijnse citroenen heeft zich merkbaar gemaakt
Aan het begin van het seizoen, in juni, was er een overaanbod aan citroenen. "Spanje was nog lang met citroenen op de markt, tegelijkertijd kwamen er producten uit Zuid-Afrika en Argentinië in aanzienlijke hoeveelheden bij, aangezien de afnemers in Azië op dat moment vanwege corona veel minder konden importeren. Toen Argentinië de export naar de EU stop moest zetten, was er voor het eerst sprake van ontspanning van de markt. Nu in september heeft de wind zich echter ook weer gekeerd, schepen hadden vertragingen en hierdoor was er te weinig aanbod,“ aldus Sven. In z'n totaliteit heeft Zuid-Afrika een aanzienlijk grotere hoeveelheid aan citroenen naar Europa geëxporteerd dan vorig jaar.

Over het algemeen ziet Sven bij de citroenen een trend richting een vroegere overstap op producten van overzee: "Veel van onze klanten zijn bereid om al aan het begin van het overzees citrusseizoen over te stappen op het ras Eureka. Vroeger dan in de afgelopen jaren.“

Positief seizoen voor grapefruit en soft citrus
"Twee jaar geleden was er sprake van een moeilijk grapefruitseizoen vanwege een geringe vraag bij tegelijkertijd grote exporthoeveelheden. In het afgelopen jaar heeft de vraag zich duidelijk positiever ontwikkeld, waarbij ik echter ook met dit seizoen werkelijk zeer tevreden was. De prijzen waren ronduit stabiel en zijn richting het einde van het seizoen gestegen. Inmiddels zijn er nauwelijks nog producten op de markt“, aldus Sven. De exporthoeveelheid vanuit Zuid-Afrika naar Europa is vergeleken bij vorig jaar licht gedaald, aangezien de vraag op de Aziatische markt duidelijk is toegenomen.

De soft citrusteelt is in Zuid-Afrika duidelijk gegroeid. "Dat zal in de komende jaren enorme uitwerkingen op de markt hebben", vreest de deskundige. "We hadden er dit jaar reeds op gerekend dat de markt overspoeld zou worden, maar dit bleef echter nog uit ondanks de exportgroei van circa 34% naar Europa.“

Groei bij het citrus
Het was dus, alles bij elkaar, een zeer turbulent seizoen voor citrus van overzee. "Vanwege de zeer intensieve betrekkingen met onze telers en door de permanente aanwezigheid van onze medewerker ter plaatse, is het gelukt om met onze klanten afgestemde programma's met een goede kwaliteitsstandaard te realiseren", vult de manager aan. Over de lange termijn is er een trend op de markt te zien: "Citrus wordt ook in Duitsland in de zomer steeds populairder. Een soortgelijke ontwikkeling zie ik in Scandinavië en in de Baltische staten. Ieder jaar wordt de vraag groter in de warme tijd van het jaar - een trend die zich ook nog verder voort zal zetten“, vat Sven de situatie samen.

Voor meer informatie:
Sven Stahmer
KÖLLA Overseas B.V.
Venrayseweg 148
NL-5928 RH Venlo
T +49 (2131) 66 13 223/224
M +49 162 412 5998
sven.stahmer@koella.com 

Publicatiedatum: