Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dewald Brand, Goede Hoop Vrugte

Zuid-Afrikaanse Goede Hoop Vrugte verwacht forse groei

Goede Hoop Vrugte is klaar met het verpakken van easypeelers en zal binnenkort het citrusseizoen 2020 beĆ«indigen. Het seizoen van Midnights en Valencia's duurt nog twee tot drie weken. 

De vraag naar sinaasappelen is buitengewoon sterk. Het bedrijf had haar sinaasappeloogst wel twee keer kwijt gekund, volgens Dewald Brand, marketingmanager bij Goede Hoop Vrugte. "Regen zou hier en daar voor enige vertraging kunnen zorgen de komende weken, maar we verwachten ons seizoen omstreeks week 40 te beƫindigen."

Het pack-out percentage ligt in dit stadium al boven de 80% en overtreft daarmee alle verwachtingen. Er is een overvloed aan de maten 72/88/105. Het is nog wat vroeg om te kunnen zeggen of ze net zoals in het noorden van Zuid-Afrika eerder klaar zullen zijn. Vooralsnog verloopt alles zoals gepland.  

Vertragingen bij verladen gecompenseerd door sterke vraag
Het bedrijf, dat zich vooral op de retail richt, moest haar marketingstrategie dit jaar aanpassen vanwege de vertragingen en langere bewaartijden in koelhuizen. Maar dit werd ruimschoots gecompenseerd door de sterke vraag van traditionele markten, zoals het VK en de EU, evenals de VS, waar het bedrijf een stabieler seizoen beleefde dan in 2019.

"Tot nu toe hebben we zo'n 30% naar de VS verladen en dat is meer dan vorig jaar. Dit komt omdat de vraag sterker was en de aantallen groeiden. De prijzen waren vergelijkbaar met die op andere premium markten."

Er is sprake van groei binnen de Amerikaanse programma's die het bedrijf bedient, zoals het Nadorcott- en Haloprogramma. De groei in de VS werd echter ook aangejaagd door de pandemie. De citrusconsumptie was in de zomermaanden hoger dan voorgaande jaren, waardoor het bedrijf dit seizoen een stabieler jaar op de Amerikaanse markt beleefde dan in 2019. 

"Augustus is van oudsher een slappe maand voor de citrusafzet, maar omdat minder Amerikanen op vakantie gingen vanwege Covid-19 kreeg de citrusafzet een boost."

Schapruimte Zuid-Afrikaans citrus in VS veiligstellen
De citrusboomgaarden van het bedrijf strekken zich uit van Clanwilliam tot Nuy Valley. Maakt het bedrijf zich zorgen over de immense groei van de aantallen easypeelers die de komende drie tot vier jaar worden verwacht? 

"We richten ons sterk op marktontwikkeling en samen met een aantal van onze afnemers werken we aan marketingvensters, met name in de VS, waar we veel concurrentie van Chili en Peru hebben. We kunnen de schapruimte voor Zuid-Afrikaans citrus veiligstellen door een product van hoge kwaliteit te leveren. Ik denk dat dit een markt is waar kwaliteit belangrijker wordt gevonden dan de prijs."

"Clementines en Nova's stonden in de EU enorm onder druk vanwege de vertragingen. Als dat niet zo was geweest dan hadden Nadorcotts kunnen profiteren van een langer afzetvenster. Ik denk dat Nadorcotts in de toekomst een beter afzetvenster zouden kunnen hebben, als de vaarschema's afgestemd waren op de vraag in bepaalde marktsegmenten."

Aangezien het bedrijf zich in de Westkaap bevindt, werd het hard geraakt door de vertragingen in de haven van Kaapstad, wat het moeilijk maakte om aan retailprogramma's te leveren en ten koste ging van de houdbaarheid van het fruit.

"We moesten noodgedwongen gebruikmaken van Port Elizabeth. Door de congestie in de havens ontstond er in de EU en het VK een overaanbod van easypeelers. Een aantal afnemers paste hun aantallen tijdig aan, omdat de statistieken al aangaven dat er een 'golf van citrus' werd verwacht, maar ook vanwege de beperkende maatregelen waar ze mee te maken hadden en de tragere afzet in die periode. Sinaasappelen zijn langer houdbaar en de vraag is dusdanig dat deze categorie dit seizoen geen last had van dezelfde problemen als easypeelers."

"Citroenen hebben niet zo'n groot aandeel in onze aantallen, maar we verpakken ze continu van week 18 tot week 33. De Europese markt begon sterk maar raakte al snel verzadigd."

Voor meer informatie:
Dewald Brand
Goede Hoop Vrugte
+27 23 315 5293
dewaldb@ghfruit.co.za
www.ghfruit.co.za

Publicatiedatum: