"Argentinië en Zuid-Afrika slachtoffer van Black Spot beleid EU"

Hannes de Waal van de in Zuid-Afrika gevestigde citrusexporteur Sundays River Citrus Company geeft een overzicht van de wereldwijde citrussector.

Volgens De Waal is de citrusmarkt van Valencia in topvorm. Er is veel vraag, die in de nabije toekomst naar verwachting aan zal houden. De markt voor late mandarijnen in het Verenigd Koninkrijk en in de EU staat wat meer onder druk. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de uitbreiding van Zuid-Afrika als citrus producerend land. Het noordelijk halfrond heeft minder zacht citrus geproduceerd in vergelijking met vorig jaar, wat in het voordeel is van Zuid-Afrika.

Het seizoen voor citroenen heeft een moeilijk begin gehad. De markt in het Midden-oosten heeft nog steeds moeite om op gang te komen, nadat eerder in het seizoen sprake was van een overschot. 

“Als je kijkt naar de algehele omstandigheden voor citroenen, bevinden we ons precies waar we dachten dat we zouden zijn. De grote volumes zetten meer druk op de verschillende markten. Er worden teveel citroenen geproduceerd, waardoor we meer concurrentie op de markt gaan zien", aldus Hannes de Waal van de Sundays River Citrus Company (SRCC).

De markt in Europa is beter wegens het abrupte einde van het aanbod uit Argentinië en het vroege einde van het Spaanse seizoen. De Waal is echter terughoudend om dit een buitengewoon seizoen voor citroenen te noemen.

Maatregelen tegen COVID-19 bij een pakstation van SRCC (Bron: SRCC)

“De markten voor citroenen zouden stabiel moeten blijven. Ik verwacht niet dat deze markten sterker zullen worden, omdat hiervoor eerst de volumes aan Argentijnse citroenen moeten worden weggewerkt. Wat we wel verwachten is minder overlap met het seizoen op het noordelijk halfrond. De markten kunnen mogelijk nog een poos sterk blijven", aldus Hannes de Waal. 

De Waal is bezorgd over de situatie van de economie in Argentinië, die hij als een ernstige waarschuwing ziet voor Zuid-Afrika. "Argentinië bevindt zich echt in problemen. De teeltkosten zijn daar onhoudbaar hoog. De reden voor deze problemen is de teelt van citrus voor de verwerking tot vruchtensap. De sector bevindt zich hierdoor echt in een moeilijke situatie."

Een ander probleem is het bestrijden van citrus blackspot. "Je hebt de juiste gewasbeschermingsmiddelen om black spot tegen te gaan. Citrus-olie is echter buitengewoon kwetsbaar voor het residu van gewasbeschermingsmiddelen."

Zuid-Afrika heeft als voordeel zijn meer centrale geografische locatie. Hierdoor bevindt het Midden-Oosten zich ook dichterbij en zijn er minder logistieke kosten. Dit stelt het land in staat om beter om te gaan met de enorme inspanningen die bij het bestrijden van black spot komen kijken.

"Argentinië betaalt in dit seizoen de volle prijs voor het beleid van de EU met betrekking tot citrus black sport. Zowel Zuid-Afrika als Argentinië bevinden zich hierdoor in een lastig parket, terwijl het alleen maar te maken heeft met een cosmetische afwijking in de schil van het fruit." Hannes de Waal wijst hiermee op een belangrijke eigenschap van black spot, die zwaar in het nadeel weegt van zowel Zuid-Afrika als Argentinië: de ziekte komt nauwelijks voor in het klimaat van het Middellands Zeegebied.

Sociale afstand in een distributiecentrum distancing in the packhouse

Hogere transportkosten door lockdown
Volgens De Waal zien de omstandigheden voor de rest van het jaar er positief uit. COVID-19 heeft invloed gehad op de Sondagsriviervallei en ook bij SRCC is er sprake geweest van uitval van arbeidskrachten. Wegens een geval van het coronavirus zijn bij een distributiecentrum van het bedrijf vier dagen verloren gegaan. 

Daarom zijn de medewerkers van SRCC zich goed bewust van de risico's van het coronavirus. "Mijn werknemers hebben het echt goed onder controle. Ik heb een aantal van onze beste jonge technici bij elkaar geroepen en ze de opdracht gegeven om een plan voor COVID-19 voor ons bedrijf op te stellen. Iedereen die thuis kan werken, werkt nu nog steeds thuis en dat loopt vooralsnog uitstekend. De pandemie heeft echter geleid tot enorme hoge kosten, voornamelijk wegens het vervoer van personeel. De lockdownregels houden in dat bussen slechts voor 50% gevuld mogen zijn. Transport is echter van groot belang voor de werknemers bij onze teeltbedrijven en distributiecentra.”

Volgens Hannes de Waal is de Zuid-Afrikaanse economie ernstig beschadigd. Tot nu toe heeft Port Elizabeth Harbour relatief weinig problemen in het huidige seizoen. "We hebben dagelijks te maken met enorme uitdagingen, maar we gaan hier goed mee om", zegt De Waal tot slot.

Voor meer informatie
Hannes de Waal
Sundays River Citrus Company
Tel: +27 42 233 0320
Email: srcc@srcc.co.za
https://www.srcc.co.za/


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven